صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۱۹
  • سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
  • Tuesday 04 April 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 18
کد خبر: ۱۶۸۳۸۸
یادداشت اسراء عبیدات، تحلیلگر عرب‌زبان؛

قیمت نفت جهانی در 2023؛ از تصمیمات مسکو تا نفت 100 دلاری

مسکو پایان سال 2022 اعلام کرد قصد دارد تولید خود را میان 500 تا 700 هزار بشکه در روز در ابتدای سال 2023 کاهش دهد. با آغاز سال 2023 میلادی باید منتظر ماند و دید آیا قیمت نفت به یکصد دلار در هر بشکه خواهد رسید و سناریوی کاهش تولید از سوی اوپک پلاس ادامه خواهد یافت؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سال 2022 را می‌توان سال نوسانات نفتی دانست، زیرا جنگ اوکراین برآوردهای تجارت جهانی نفت را برای همیشه تغییر داد و پرونده نفت و گاز در اولویت همه کشورهای جهان قرار گرفت. در دهه‌های اخیر، اروپا امروز مشتاق واردات مقادیر فزاینده نفت خام غیرروسی است، روسیه نیز به‌دلیل تحریم‌های وضع شده به شرق چشم دوخته تا به بزرگترین بازار صادراتی آنجا تبدیل شود.

 

بسیاری از کشورهای جهان به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی در نتیجه تقابل سخت روسیه با اروپا شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند، زیرا روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز و انرژی در جهان است و اروپا برای تأمین انرژی قاره کهن به شدت به آن متکی است.


قیمت نفت خام برنت ثبت شده در ابتدای سال 2022 حدود 80 دلار بود، در حالی که میانگین قیمت سال جاری میلادی حدود 103 دلار است که بالاترین قیمت از سال 2013 تاکنون به‌شمار می‌رود.

 

عوامل نوسان قیمت نفت

 

جنگ اوکراین

جریان نفت به دلیل جنگ اوکراین تغییر کرد، زیرا اتحادیه اروپا در سال 2022 تصمیم گرفت 90 درصد نفت روسیه را تحریم کند و همچنین مانع از ارائه خدمات بیمه ای شرکت های اتحادیه اروپا به نفتکش های روسی شد که ممکن است تأثیر بیشتری بر نفت روسیه داشته باشد. با محدود شدن ظرفیت روسیه، فروش نفت روسیه به چین، هند و سایر کشورهایی که تحریم نفتی اعمال نکرده‌اند، افزایش یافت.

 

جریان نفت به دلیل جنگ اوکراین تغییر کرد، زیرا اتحادیه اروپا در سال 2022 تصمیم گرفت 90 درصد نفت روسیه را تحریم کند

دولت های اتحادیه اروپا همچنین برای تعیین حداکثر قیمت نفت روسیه که از دریا حمل می شود،. سقف 60 دلار در هر بشکه اعمال کردند.

 

اقدامات بازدارنده چین برای مهار کرونا

چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان و دومین مصرف کننده بزرگ نفت پس از آمریکا، اقدامات سختگیرانه ای را برای مهار شیوع کرونا در سال 2022 انجام داد که به کاهش شدید تولید صنعتی و اقتصادی و همچنین تقاضا برای سفرها منجر و این اقدامات باعث شد طبق برآوردهای تحلیلگران، تقاضای نفت در این کشور میان 30 تا 40 درصد کاهش یابد.

 

سیاست های پولی سختگیرانه

بانک‌های مرکزی سراسر جهان در مواجهه با تورم فزاینده مجموعه‌ای از تصمیم‌ها را برای افزایش نرخ‌ بهره با هدف کنترل اقتصاد و بازار کار اتخاذ کردند، زیرا فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را برای کنترل تورم هفت برابر افزایش داد.

 

تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید

ازجمله تصمیماتی که در سال 2022 جنجال برانگیز شد و خشم آمریکا را برانگیخت، تصمیم گروه اوپک پلاس بود که شامل مجموعه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان خارج از آن ازجمله روسیه است.

 
اوپک پلاس تصمیم به کاهش میزان تولید نفت گرفت، یعنی قرار شد تولید هدف از نوامبر 2022 تا پایان سال 2023 به میزان 2 میلیون بشکه در روز، معادل دو درصد تقاضای جهانی کاهش یابد. 


این تصمیم ادامه داشت تا اینکه مسکو پایان سال 2022 اعلام کرد قصد دارد تولید خود را میان 500 تا 700 هزار بشکه در روز در ابتدای سال 2023 کاهش دهد و این به معنای پنج و هفت درصد تولید خود است. درواقع روسیه در واکنش به تصمیم اروپا برای تحمیل سقف قیمت نفت به روسیه چنین تصمیمی اتخاذ کرد. 


حال با آغاز سال 2023 میلادی چندین سوال مطرح می شود و باید منتظر پاسخ ماند؛ اینکه جریان انتقال نفت روسیه به آسیا تحت تأثیر ادامه افزایش تحریم های اقتصادی غرب قرار می گیرد؟ آیا قیمت نفت به یکصد دلار در هر بشکه خواهد رسید؟ آیا سناریوی کاهش تولید از سوی اوپک پلاس ادامه خواهد یافت؟


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: