صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۶
  • سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 31 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 18
کد خبر: ۱۶۹۰۱۹

لاوروف: ناتو از طریق اوکراین با روسیه می‌جنگد

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا کاملاً تابع دستورات واشنگتن شده، گفت سلاح تحریم ممکن است علیه هر کشوری که سیاست‌های آمریکا را نقض کند، استفاده شود.

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) طی نشست خبری در مسکو به تشریح نتایج سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۲۲ پرداخت.

 

لاوروف با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از طریق اوکراین با روسیه می‌جنگد، گفت: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، نتیجه آمادگی آمریکا برای جنگ هیبریدی علیه روسیه است».

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ضمن تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا استقلال خود را از دست داده و کاملاً تابع دستورات آمریکا شده است، توضیح داد: «سلاح تحریم ممکن است علیه هر کشوری که سیاست‌های آمریکا را نقض کند، استفاده شود».

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه بحران اوکراین از مدت‌ها پیش از عملیات نظامی ویژه شروع شده بود، اظهار داشت: «بانک جهانی و سازمان جهانی خواربار قبل از آغاز عملیات در گزارش‌هایی گفته بودند که اقدامات واشنگتن و متحدانش عامل بحران اقتصادی جهان بود».

 

لاوروف ضمن اشاره به تلاش غرب برای جلوگیری از ظهور طبیعی جهان چند قطبی، تصریح کرد: «اگر آمریکا احساس کند امنیتش در هر گوشه‌ای از جهان در معرض خطر است، بدون کسب موافقت [از طرف‌های ذی‌نفع]، هنجارها و قوانین را کنار می‌گذارد».

 

طبق این گزارش، وی با بیان اینکه کشورهای غربی برای تبدیل کردن اوکراین به رویداد رسانه‌ای اصلی تلاش می‌کنند، اضافه کرد: «گرایش‌های ژئوپلیتیکی - که سال‌ها در حال توسعه بود - در سال گذشته (۲۰۲۲) به منصه ظهور رسید. واشنگتن مشتاقانه دنبال استفاده از ابزارهای نامشروع برای ایجاد نفوذ جهانی خود است».

 

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به شکست خوردن طرح جهانی‌سازی کشورهای غربی، ادامه داد: «تحریم‌هایی که علیه روسیه و دیگر کشورهای مخالف با غرب اعمال شده، سیاستی برای تخریب روابط شرق اروپا و روسیه است».

 

لاوروف با بیان اینکه غرب می‌خواهد روسیه را تجزیه کند، گفت: «کمیسیون اروپا درباره تحریم‌ها صحبت می‌کند که به رژیم‌ها ضربه می‌زند و نه مردم؛ در حالی که چنین حرفی درست نیست».

 

بر این اساس، وی همچنین افزود: «دنیای جدیدی همراه با شرکای قابل اعتماد در حال ظهور است تا به نفع مردم باشد؛ سازمان بریکس به همین منظور طراحی شده است. سازمان ملل باید اصل برابری حاکمیتی را تضمین کند، که ایالات متحده اغلب آن را نادیده می‌گیرد»./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: