صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۲۳
  • پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 16 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 19
کد خبر: ۱۶۹۱۹۲

توجیه جدید کره‌ای‌ها درباره اظهارات ضدایرانی یون

اظهارات نسنجیده «یون سوک یئول» که طی روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، همچنان موضوع رسانه‌های کره‌ای است به طوریکه مقام‌های کره جنوبی به توجیه این سخنان ادامه می‌دهند.

به گزارش راهبرد معاصر در همین راستا،‌«کیم بیونگ مین» سخنگوی سابق ستاد یون در پیامی مدعی شده است که رئیس‌جمهور کره جنوبی در اظهارات خود در کشور امارات عربی متحده برای مدت کوتاهی پس از گفتن این جمله «ایران دشمن امارات متحده عربی است» مکث کرد و سپس به جای دشمن از لفظ «بزرگ‌ترین تهدید» استفاده کرد.

این مقام کره‌ای گفته است که مکث رئیس‌جمهور کره جنوبی بعنوان نوعی «اصلاح کردن» عبارت بوده است و احتمالاً وی فهمیده است که استفاده از لفظ «دشمن نامناسب» بوده است.

کیم ادامه داده است که یون شیوه صحبت کردن خاصی دارد و پس از گذراندن زمان طولانی کار کردن با وی می‌داند که چگونه اظهارنظرات رئیس‌جمهور کره جنوبی را تفسیر کند.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفر اخیرش به امارات در اظهاراتی تفرقه افکنانه سعی کرد کابوس این کشور از کره شمالی را به روابط ایران و امارات تعمیم دهد. اقدام او به گزافه‌گویی علیه جمهوری اسلامی ایران که ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خطاب کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات واکنش نشان داد و خواستار توضیح مقام‌های سئول درباره این اظهارات شدند.

در پی واکنش ایران، وزارت خارجه کره جنوبی هم به دنبال تلطیف فضا و رفع سوء تفاهم برآمد و طرح این اظهارات را در راستای تهییج و تشویق نظامیان کره جنوبی و در تشریح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه اعلام کرد.

در همین خصوص خبرگزاری «یونهاپ»، به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره بدون ذکر نام و سمتش اعلام کرد: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد».

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات ضدایرانی یون، ایران و کره جنوبی نمایندگان یکدیگر را به دلیل اظهارات یون سوک-یول رئیس‌جمهور کره جنوبی که «ایران را دشمن امارات» توصیف کرده بود، احضار کردند./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: