صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۳۷
  • سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 07 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 24
کد خبر: ۱۶۹۹۴۳
یادداشت بثینه شعبان، مشاور رئیس‌جمهور سوریه؛

اجلاس زنان تأثیرگذار، محفل مقابله با تحریف آزادی زن

وقتی محوریت اجلاس زنان تأثیرگذار بر کانون خانواده، اقوام و رحمت و عطوفت میان اعضای آن متمرکز بود، احساس کردم این همان چیزی است که از گذشته تا امروز و حتی فردا برای رهایی واقعی زنان لازم است، برخلاف غربی‌ها که مفهوم رهایی را تحریف کرده‌اند. آنها به‌جای جست‌وجوی عدالت واقعی و یافتن فرصت‌های برابر، به رقابت و تقلید از دیگر رو می‌آورند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تفاوت مفاهیم و رویکردهای میان کشورها و مردمشان چقدر چشمگیر و فرهنگ، تاریخ و تمدن هر قومی که در قلب و رگ های فرزندانشان جاری و مبانی تفکری آنها را تغذیه می کند چقدر اساسی است. اینجا (ایران) نسیم ملایم در غروب زیبایی همانند غروب های دمشق به آرامی و با لطافت صورتت را لمس می کند و می گویم اینجا هستم و خوشبختی و سعادت شما منتهای هدف و آرزوی من است.


در نخستین اجلاس زنان تأثیرگذار که به سخنان جمیله السادات علم الهدی، همسر رئیس جمهور ایران گوش می دادم و به عنوان نماینده اسماء اسد، همسر رئیس جمهور سوریه حضور داشتم، غرق شور و احساس شدم. غلیان احساس من نه به این دلیل که علم الهدی سخنرانی کرد، یا اینکه پدرش از روحانیون برجسته ایران است یا اینکه از مشهورترین متفکران و نویسندگان نقل قول می کرد، بلکه به دلیل این بود که خیلی ساده مواضع و عقاید خود را همچون دیگر ایرانیان که هنرشان را روی نقش و نگار فرش ها نشان می دهند، ابراز کرد. زیبایی و واقعیت نیازی به تلاش برای اثبات ندارد، بلکه مانند خورشیدی عالم تاب است که نورش را می توان بدون ذره ای تلاش مشاهده کرد و می تواند بدون اجازه وارد ذهن ها و دل ها شود.


نخستین موضوعی که علم الهدی مطرح کرد، این بود که در سالن زیبای اجلاس باید با فرهنگ های مختلفی که به آنها نیز تعلق داریم، آشنا شویم و طبیعی است در میان بینش ها، ایده ها و مفاهیم تفاوت هایی نیز وجود داشته باشد؛ اما اینجا باید بر روی مشترکات میان خودمان کار شود. اینجا هستیم تا تفاوت ها را درک کنیم، حتی از یکدیگر نکاتی بیاموزیم.  

فرهنگ غرب از زمان انقلاب صنعتی و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در راستای ایجاد شبکه رسانه ای عظیم کار کرده که هدف آن استثمار ذهن ها در هر نقطه از دنیاست


چقدر این جمله ساده، درست مهم و ضروری است. شاید امروزه در نتیجه اقدامات لیبرالیسم مدرن، وارث و شریک هژمونی و نژادپرستی غرب که برای بازگرداندن مردم از هر فرهنگ و سنتی مطابق با برنامه‌های بدخواهانه‌اش عمل می کند، (درک اشتراکات میان جوامع) برای همه ما اهمیت روزافزونی یافته است. روشی که لیبرالیسم مدرن دنبال می کند، با فطرت انسانی و عقل سلیم در هر فرد با هر وابستگی و محیط رشدی در تضاد است.


فرهنگ غرب از زمان انقلاب صنعتی و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در راستای ایجاد شبکه رسانه ای عظیم کار کرده که هدف آن استثمار ذهن ها در هر نقطه از دنیاست. جهان معاصر نیز همچنان بهای سنگین آن تفکرات را می پردازد و برای کنترل این سازوکار و رهایی کامل از آن راهی نیافته است.


من زنان شرکت کننده در این اجلاس را از چین، روسیه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین دیدم و با الگوهای پوشش از رنگ ها، شکل ها و منابع فرهنگی مختلف فکر و ذهن خود را غنی می کنم و می گویم این تفاوت ها چقدر زیباست. من مانند همیشه به یاد می آورم که خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «ومن آياته اختلاف ألسنتكم وألوانكم» یعنی، از نشانه های خداوند، تفاوت زبان ها و رنگ های شماست.


این آیه قرآن یعنی هر کس برای از بین بردن اختلافات و ایجاد الگوی واحد در زندگی تلاش کند، خداوند به او جزای نیکو می دهد. در این میان برخی ها برخلاف آیات خداوند عمل و آیات و نشانه هایش را انکار می کنند و این همان روش استعماری غرب است که باعث شده بخش گرانبهایی از تاریخ بشریت، یعنی ارزش ها و فرهنگ از دست برود. طبعاً هیچ کس نمی تواند میزان این خسارت را ارزیابی کند. با وجود این، غربی ها می خواهند با از بین بردن فرهنگ ها سلطه خود را بر ویرانه های تمدن های باستانی گسترش دهند.

زن توانمند، خانواده ای توانمند می سازد و خانواده ای توانمند، جامعه ای توانا، فرهنگ و تاریخ عالی به وجود می آورد


وقتی محوریت اجلاس بر کانون خانواده، اقوام و رحمت و عطوفت میان اعضای آن متمرکز بود، احساس کردم این همان چیزی است که از گذشته تا امروز و حتی فردا برای رهایی واقعی زنان لازم است؛ برخلاف غربی ها که مفهوم رهایی را تحریف کرده اند. آنها به جای جست و جوی عدالت واقعی و یافتن فرصت‌های برابر، به رقابت و تقلید از دیگر رو می‌آورند. اگر بخواهیم زن را با خصلت هایی که خداوند با الگوهایی همچون محبت، رحمت و توجه به دیگران مطرح کرده است دریابیم، باید از خانواده‌اش شروع کنیم.


به این ترتیب نقش واقعی زنان از قدیم الایام و در اقصی نقاط کره خاکی مشخص می شود و رد پای آن را می توان در تمدن های مختلف، از میان حکاکی زنان، خدایان، کاهنان، سلاطین، ملکه ها تا امروز، در میان دستنوشته و کتاب های شاعران و نویسندگانی که برایمان به یادگار گذاشته اند، دریافت. زن توانمند، خانواده ای توانمند می سازد و خانواده ای توانمند، جامعه ای توانا، فرهنگ و تاریخ عالی به وجود می آورد.


اهمیت این مفهوم در بازگشت به فطرت انسان ها و زدودن غبار از آن چیزی که غرب در دهه های گذشته سعی در گسترش و القای آن در لابه لای فرهنگ مردم جوامع مختلف داشته، نهفته است.


تردیدی وجود ندارد، این نخستین و شاید مهم ترین تلاش ایران (برای استحکام نظام خانواده و جایگاه زن) نباشد، اما تلاشی ستودنی و نتیجه آن در گرو حجم تلاش های خالصانه ای است که در آینده در کنار هم قرار می گیرند. هدف والایی که باید به آن دست یافت، نجات خانواده و جامعه و ارزش‌های والایی همچون عشق و صلح به جای ارزش‌های مادی است.


پس از پایان اجلاس یکی از رسانه‌ها در مصاحبه‌ای از من پرسید چه تعریفی از زن تأثیرگذار دارید و چه معیارهایی برای طبقه‌بندی این دسته از زنان تدوین شده است، من پاسخ دادم، زنان تأثیرگذار در همه حوزه‌ها حضور دارند، اما عنصر مشترک آنها این است که در حوزه‌هایشان الگو شده‌اند، چه از نظر اخلاص در کار، چه از نظر هدفی که به آن توجه دارند و چه از نظر اینکه شهروندی باوقار و نجیب باشند.


ما درباره زنانی صحبت می کنیم که در زمینه های خود پیشرو هستند، اما با تواضع فراوان و همذات پنداری، با هدف والایی برای دستیابی به آن تلاش و خود را وقف آن می کنند و در نتیجه به دخترانی خوب و تأثیرگذار در جوامع و کشورهای خود تبدیل می شوند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: