صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 26
کد خبر: ۱۷۰۱۵۴
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

پویایی دیپلماسی؛ رایزنی در تهران توافق در تاشکند

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سازمان اکو که یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای تلقی می‌شود، گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه عضو اکو در دیدار جداگانه با همتایان خود در تاشکند بر لزوم تقویت و توسعه پایدار این سازمان برای تقابل با باج‌خواهی های آمریکا و غرب تأکید می‌کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته (سه‌شنبه) در صدر هیئتی سیاسی برای شرکت در بیست و ششمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی «اکو» راهی تاشکند، پایتخت ازبکستان شد.


اکو متشکل از ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و تلاش این سازمان بر بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و نیز حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه اقتصادی است.

چنانچه همگرایی میان کشورهای عضو اکو در چارچوب این سازمان محقق شود، نقش ایران به‌عنوان عامل پیوند حوزه‌های ژئواکونومیکی مختلف می‌تواند ضامن منافع کشورمان در منطقه در درازمدت باشد


سازمان اکو به عنوان نهادی منطقه ای و دولتی در سال 1985 با همکاری ایران، پاکستان و ترکیه و با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تأسیس شد. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) شد که از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت. در 1992، سازمان هفت عضو کشور جدید را به عضویت پذیرفت.


ساختار اکو با داشتن کشورهایی از چند منطقه مختلف  جهان، از جنوب غرب آسیا تا قفقاز و آسیای مرکزی و جنوبی، از موقعیتی منحصر به فرد برخوردار است. چنانچه همگرایی میان کشورهای عضو در چارچوب این سازمان محقق شود، نقش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عامل پیوند حوزه‌های ژئواکونومیکی مختلف می‌تواند ضامن منافع کشورمان در منطقه در درازمدت باشد. 


وزیر امور خارجه کشورمان که علاوه بر شرکت در نشست اکو با مقام های ازبکستان دیدار کرد، به تازگی در دیدار با دبیرکل اکو رویکرد جمهوری اسلامی ایران را در زمینه همکاری‌های اقتصادی با اکو بدون قید و شرط  توصیف و از این سازمان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ایران در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه یاد کرده بود. 


به دلیل اینکه دولت سیزدهم در راستای سیاست موفق دیپلماسی منطقه ای خود ازهر فرصتی برای تقویت روندهای همگرایی بهره می برد، تعهد و اهتمام جمهوری اسلامی بر تقویت همکاری با سازمان اکو و گسترش و تحکیم روابط با همسایگان و کشورهای منطقه قرار دارد.


20 آذرماه نیز جمهوری اسلامی میزبان مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بود، مراسمی که در مرکز سیاسی و مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

 
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ازبکستان و نیز اهمیت همکاری با کشورهای عضو سازمان اکو به «راهبرد معاصر» گفت: سفر امیرعبداللهیان به تاشکند دستاوردهای مهمی برای اقتصاد کشورهای منطقه به همراه دارد. در این نشست وزیران امور خارجه ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان دیدگاه های خود را در زمینه دورنمای همکاری های سازمان اکو بیان کردند.


وی افزود: سازمان اکو که یکی از تأثیرگذارترین سازمان های اقتصادی منطقه ای تلقی می شود، از ظرفیت بالایی برای ایجاد اقتصادی پویا میان آسیای میانه وغرب اسیا برخوردار است.

سازمان اکو که یکی از تأثیرگذارترین سازمان های اقتصادی منطقه ای تلقی می شود، از ظرفیت بالایی برای ایجاد اقتصادی پویا میان آسیای میانه وغرب اسیا برخوردار است


کارشناس سیاست خارجی درباره ظرفیت های این سازمان منطقه ای عنوان کرد: جمعیت 500 میلیونی این مجموعه، تولید ناخالص داخلی 2 تریلیون دلاری و مساحت جغرافیایی 8 میلیون کیلومتر مربعی جایگاه اقتصادی بالایی به این منظومه تأثیرگذار اقتصادی بخشیده است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای عضو اکو به لحاظ ژئوپولیتیکی حلقه اتصال شمال و جنوب و راه گذر قابل اطمینان میان کشورهای غرب آسیا و اوراسیا تلقی می شود. 


هانی زاده درباره بهره گیری جمهوری اسلامی از ظرفیت همکاری با کشورهای عضو اکو گفت: اراده رهبران 10 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» بر این است که مجموعه در دهه آینده به سومین اقتصاد برتر جهان تبدیل شود. وجود انرژی فسیلی قابل اطمینان، معادن راهبردی و مسیر شمال-جنوب موجب شده است این منظومه اگر به صورت جدی نقشه راه آینده را ترسیم کند، بتواند نبض اقتصاد جهان را در اختیار داشته باشد.


کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا مصمم است اقتصاد خود را در چارچوب سازمان های منطقه ای مانند شانگهای و اکو توسعه دهد، تصریح کرد: اجلاس وزیران امور خارجه 10 کشور عضو اکو اجلاسی راهبردی است که در پرتو آن جمهوری اسلامی قادر خواهد بود با همکاری کشورهای عضو این مجموعه در برابر تحریم های جنون آمیز اتحادیه اروپا و آمریکا ایستادگی کند. امیرعبداللهیان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه عضو اکو در دیدار جداگانه با همتایان خود در تاشکند بر لزوم تقویت و توسعه پایدار سازمان اکو برای تقابل با باج خواهی های آمریکا وغرب تأکید می کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: