صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۵۳
  • يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 21 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 31
کد خبر: ۱۷۱۲۰۳

دومین روز اعتراض سراسری به طرح امانوئل مکرون

کارگران اعتصابی فرانسه روز سه شنبه در دومین روز اعتراض سراسری به طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور برای طولانی کردن دوره کار پیش از بازنشستگی، در تحویل فرآورده ها و سوخت پالایشگاه ها، حمل و نقل همگانی و فعالیت مراکز آموزشی، اختلال ایجاد کردند.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری رویترز؛ شمار زیادی از شهروندان فرانسه برای محکوم کردن اصلاحات پیشنهادی که بالا بردن سن بازنشستگی به میزان ۲ سال و رساندن آن به ۶۴ سال را در برمی گیرد، به راهپیمایی در شهرهای این کشور پرداخته اند.

این طرح مکرون آزمونی برای توانایی وی برای اجرای تغییرات مورد نظرش در حالی است که اکثریت را در مجلس کشورش از دست داده است.

در پی اعتصاب در شبکه های راه آهن فرانسه، از هر سه قطار پرسرعت تی جی وی، تنها یک قطار فعال بود که این میزان در قطارهای محلی و منطقه ای حتی از این هم کمتر بود.

خدمات دهی در متروی پاریس نیز دچار بی نظمی شده است.

اتحادیه های کارگری فرانسه که برای تثیبت قدرت و نفوذ خود تلاش می کنند، با توجه به تجربه موفقیت آمیز پیشین در ماه جاری (ژانویه) و حضور بیش از یک میلیون شهروند در خیابان ها در پاسخ به فراخوان انان، از شهروندان درخواست کرده اند که در گروه های بزرگ در تظاهرات امروز نیز حضور یابند.

بر اساس برآورد اتحادیه های کارگری فرانسه، نیمی از آموزگاران مدارس ابتدایی دست از کار کشیده اند.

شرکت توتال انرژیز نیز اعلام کرده که ۵۵ درصد از کارکنان نوبت کاری صبح پالایشگاه هایش، دست از کار کشیده اند که در مقایسه با اعتصاب دور نخست در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی ماه) کمتر بوده است.

چالش اتحادیه های کارگری، حفظ و ادامه جنبش اعتصابی هم زمان با فرسایش دستمزدها بر اثر تورم بالاست.

افکارسنجی ها نشانگر مخالفت اکثریت چشمگیر فرانسویان با اصلاحات است، هر چند مکرون قصد دارد همچنان بر موضع خود پافشاری کند. وی این اصلاحات را برای تضمین ادامه کار نظام بازنشستگی، ضروری و حیاتی دانسته است.

بر اساس برآورد وزارت کار فرانسه؛ ایجاد اصلاحات در نظام بازنشستگی، سالانه ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو (۱۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار) به درآمد صندوق های بازنشستگی می افزاید.

اما اتحادیه های کارگری می گویند راه های دیگری برای کسب درآمد مانند دریافت مالیات از شهروندان بسیار ثروتمند یا درخواست از کارفرمایان یا مستمری بگیران مرفه برای مشارکت و همکاری بیشتر، وجود دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، پس از اعتراض گسترده مردمی ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) که موفقیت اتحادیه‌های کار و کارگری در صف‌آرایی مردم در برابر تصمیم دولت امانوئل مکرون قلمداد شد، برخی این اعتراضات را بزرگترین چالش او در دومین دوره ریاست جمهوری‌اش خواندند.

با این حال مکرون و اعضای کابینه‌اش قصد کوتاه آمدن از این طرح به گفته آنها «عادلانه و منصفانه» را ندارند و طرح اصلاحات دوشنبه گذشته به مجلس ملی ارائه شد.

رئیس جمهوری فرانسه دیشب در آستانه دومین تجمع بزرگ مردمی و اعتصابات سراسری همچنان بر تصمیم خود پای فشرد و گفت: اصلاح قانون بازنشستگی در تناسب با سایر کشورهای اروپایی و نیز برای نجات نظام فرانسه اجتناب‌ناپذیر است.

وی همچنین در نشست خبری دیشب خود در لاهه از الیزابت بورن نخست وزیر دفاع کرد و افزود: اگر مطلبی را می‌گوید حتما منطقی را دنبال می‌کند و من از او حمایت می کنم. بورن پیشتر اعلام کرده بود که تغییر سن بازنشستگی که در طرح اصلاحی به ۶۴ سال افزایش یافته است، قابل مذاکره نیست.

رسانه‌های فرانسه خبر می‌دهند که پس از هفت ساعت بحث در کمیته امور اجتماعی مجلس ملی، اولین ماده این طرح اصلاحی به تصویب رسیده است.

گیزلن داوید دبیرکل نخستین اتحادیه معلمان و دبیران (Snuipp-FSU) اعلام کرد: ۷۰ درصد اعضا در اعتصاب قبلی شرکت کردند اما در ۵۰ درصدی که امروز به اعتصاب می‌پیوندند هم آمار خوبی است.

برای تظاهرات امروز (سه‌شنبه) ۱۱ هزار نیروی پلیس بسیج شده‌اند. با اعلام وزارت کشور فرانسه، چهار هزار نیروی امنیتی در پاریس مستقر هستند.

در تظاهرات قبلی تعداد کل نیروهای آماده بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام شد که سه‌هزار و ۵۰۰ تن آنان در پایتخت مستقر شدند.

ژرار دارمنن در این باره گفت: این افتخار پلیس ملی و ژاندارمری است که در زمینه حق اجازه برگزاری تظاهرات که یک حق پیش‌بینی شده در قانون اساسی است، خدمت می‌کنند.

اعتراضات ۱۹ ژانویه در برخی مناطق با درگیری و تنش همراه بود و تصاویر متعددی از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

برپایه سندی محرمانه که در اختیار شبکه خبری «فرانس انفو» قرار گرفته، قرار است ۲۴۰ تجمع در سراسر فرانسه برگزار شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در پاریس هزار تا ۲هزار معترض از جنبش «جلیقه زرد»ها و ۲۰۰ تا ۴۰۰ عنصر افراطی در تجمعات حاضر شوند. در این سند در مورد احتمال تلاش جلیقه زردها برای «منحرف کردن جریان اعتراض» هشدار داده شده است.

اتحادیه‌ها شمار افرادی را که در اعتراضات امروز شرکت می‌کنند همانند اعراضات قبلی، یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌کنند.

اختلال جدی در بخش حمل و نقل نیز مساله ایست که با توجه به فراخوان اعتصاب ها که از دو هفته پیش اعلام شده، قابل پیش‌بینی بود. اتحادیه‌های کارکنان بخش حمل و نقل از پیش برای اعتراض به اصلاحات دولت فراخوان اعتصاب را منتشر کرده بودند. شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز دیروز خبر داد که از هر ۱۰ پرواز مسیرهای کوتاه و متوسط، یکی لغو شده است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: