صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۰۰
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 12
کد خبر: ۱۷۲۶۸۲
«راهبرد معاصر» بررسی کرد؛

سیر انحطاط غرب/ از انقلاب صنعتی تا رسوایی جنسی

نقطه عطف و شروع پدیده انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های اقتصادی در دنیای غرب در حدود 150 تا 300 سال پیش و تقدم آن بر انقلاب جنسی مربوط به 50 الی 60 سال پیش نشان‌دهنده آن است که رسیدن غرب به انقلاب صنعتی از مسیر انقلاب جنسی و صرف نظر کردن از ارزش‌های اخلاقی نبوده است.

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پیشرفت در زمینه های اقتصادی و صنعتی یکی از اولویت­ های کنونی کشور است، اما تقلید کورکورانه از غرب در همه زمینه ­ها و تفکیک قائل نشدن میان نقاط قوت و ضعف و ریشه­ های آن می ­تواند تجربه تلخی در زمینه های اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی رقم بزند.


مطالعه تاریخ غرب نشان می دهد، انحطاط اجتماعی و اخلاقی به دلیل پیشرفت­ های اقتصادی آن نبوده است، لذا می ­توان در کنار الگو گرفتن از پیشرفت­ های صنعتی و اقتصادی غرب، پیامدهای سوء آنها را در زمینه اخلاقی و اجتماعی به عنوان عبرتی درس آموز در نظر گرفت و اشتباهاتشان را تکرار نکرد.


انقلاب صنعتی

در دهه 60 و 70 قرن 19 میلادی حرکتی اجتماعی در جهان در زمینه موضوعات جنسی شکل گرفت که «انقلاب جنسی» نامیده شد. آزادی جنسی نام دیگری است که به این جنبش اطلاق شد

چند سده گذشته تحولی به نام انقلاب صنعتی در غرب رخ داد؛ انقلابی که با اختراعات متعددی همراه بود. درباره اینکه انقلاب صنعتی در چه سال­ هایی رخ داد و اوج آن را به چه زمانی می­ توان نسبت داد، اختلاف نظرهایی وجود دارد. از آنجا که انقلاب صنعتی اروپا مقارن با اختراعاتی بود می­توان نقطه عطف و شروع انقلاب صنعتی را به دوره­ای از زمان اختصاص داد که مهمترین اختراعات در آن به وقوع پیوست. با جست و جو درباره مهمترین اختراعات در انقلاب صنعتی به موارد زیر دست یافته ایم:

 



بازه زمانی اختراعات فوق از 1710 (یعنی 310 سال پیش) تا 1860 (160 سال پیش) است. پس می ­توان نقطه عطف و شروع پیشرفت صنعتی غرب را که انقلاب صنعتی نامیده شده، در بازه ­ای میان 160 تا 300 سال گذشته دانست.


انقلاب جنسی و پیامدهای آن

در دهه 60 و 70 قرن 19 میلادی حرکتی اجتماعی در جهان در زمینه موضوعات جنسی شکل گرفت که «انقلاب جنسی» نامیده شد. آزادی جنسی نام دیگری است که به این جنبش اطلاق شد و در مخالفت با قالب­ های رفتاری سنتی موجود در زمینه موضوعات جنسی و ارتباط افراد با یکدیگر شکل گرفت. این جنبش محدود شدن مسیر پاسخ­ به نیاز جنسی به ازدواج سنتی را نقد، آزادی جنسی را به معنای افزایش روش­ های پاسخگویی به نیاز جنسی مطالبه و رسیدن به اهداف زیر را دنبال می­کردند:

  1. عادی ­سازی روش­ های پیشگیری از بارداری و استفاده از قرص­های ضد بارداری
  2. برهنگی عمومی در جامعه
  3. عادی ­سازی پورنوگرافی
  4. تجویز رابطه جنسی قبل از ازدواج
  5. قانونی شدن همجنس ­بازی
  6. تجویز خودارضایی
  7. قانونی شدن سقط جنین

البته گذر زمان و تحقق تدریجی اهداف فوق سبب بروز پیامدهایی برای جامعه آمریکا شد که عبارتند از:

  • در آمریکا بیش از یک چهارم خانواده ­ها تک سرپرست هستند. این خانواده ­ها تنها دارای یک پدر یا مادر هستند که در بیشتر موارد مادر خانواده است.
  • در سال 2014 بیش از نیمی از فرزندان متولد شده در آمریکا از مادرانی متولد می ­شوند که ازدواج نکرده ­اند. این آمار در سال 2010 حدود 40 درصد و در سال 2000، 11 درصد بود.
  • همجنس ­بازی از سال 2004 میلادی در یکی از ایالت­ های آمریکا قانونی شد. همچنین تا پایان سال 2015 میلادی این موضوع به همه ایالت­ ها تسرّی پیدا کرد. موضوعی که تا سال 1962 در همه ایالت­ های آمریکا جرم تلقی می­ شد.
  • درصد جرائم رخ داده میان افرادی که بدون پدر به دنیا آمده­ و بزرگ شده ­اند به نسبت قابل توجهی بیشتر از افراد عادی است.

در این مورد بیان چند نمونه مفید به نظر می ­آید که فرزندان خانواده ­های تک سرپرست سهم قابل توجهی از معضلات اجتماعی را به خود اختصاص می­ دهند:

  • 63 درصد قربانیان خودکشی در سن جوانی
  • 90 درصد افراد بی ­خانمان و فراری
  • 80 درصد جوانان زندانی
  • 80 درصد افراد متجاوز به زنان

تقریبا 85 درصد از بچه ­های دارای مشکلات رفتاری در خانواده ­های بدون پدر، بزرگ شده ­اند. همچنین در مطالعه ­ای که بر روی 56 مورد تیراندازی در مدارس آمریکا انجام شد، 46 مورد (82 درصد) تیراندازی ­ها به وسیله افرادی انجام شد که در خانواده ­های دارای پدر و مادر بزرگ نشده بودند.


بهره سخن

نقطه عطف و شروع پدیده انقلاب صنعتی و پیشرفت ­های اقتصادی در دنیای غرب در حدود 150 تا 300 سال پیش و تقدم آن بر انقلاب جنسی مربوط به 50 الی 60 سال پیش نشان ­دهنده آن است که رسیدن غرب به انقلاب صنعتی از مسیر انقلاب جنسی و صرف نظر کردن از ارزش ­های اخلاقی نبوده است.


توجه به این نکته لازم است که دست برداشتن از اصول و ارزش­ های اخلاقی نه­ تنها سعادت اخروی افراد را در معرض خطر قرار می دهد، بلکه جامعه را با معضلات اجتماعی غیرقابل جبران ازجمله فروپاشی خانواده، افزایش افراد بی ­خانمان، افزایش آمار جرم و جنایت، افزایش خودکشی و اموری از این دست مواجه می­ کند؛ بنابراین راه پیشرفت همزمان اقتصادی و اجتماعی، توجه به مؤلفه های موفقیت اقتصادی مانند همت و تلاش، برنامه­ ریزی، دوراندیشی و ... در کنار توجه به اصول و ارزش های اخلاقی است.

نظر شما