صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۹
  • سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 14 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 12
کد خبر: ۱۷۲۷۰۵

ابراز امیدواری روسیه برای شراکت راهبردی میان مسکو و ریاض

سفیر روسیه در عربستان سعودی با اشاره به اینکه ریاض و مسکو قصد افزایش سطح مبادلات تجاری خود را دارند، گفت که روابط دو طرف می‌تواند به سطح شراکت راهبردی برسد.

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی کوزلف» سفیر روسیه در ریاض، امروز (یکشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که پیش‌شرط‌هایی برای توسعه تجارت میان عربستان سعودی و روسیه وجود دارد و دو طرف درصدد هستند تا میزان تجارت خود را به پنج میلیارد دلار برسانند.

 

سفیر روسیه در این باره اظهار داشت به‌رغم آنکه داده‌های اولیه نشان می‌دهد در بازه بین ماه‌های ژانویه و نوامبر سال ۲۰۲۲ ارزش تجارت روسیه و عربستان سعودی کمی کاهش یافته است، با این حال، روابط تجاری و اقتصادی دو طرف از پویایی مثبتی برخوردار می‌باشد.

 

سرگئی کوزلف اضافه کرد: «با وجود این، میزان تجارت دو طرف که به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است، بسیار زیاد است. از نظر ما، شروط خوبی برای توسعه بیشتر در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. به علاوه اینکه طرف روس و سعودی قصد دارند در دورنما به پنج میلیارد دلار برسند.»

 

وی در عین حال، خاطر نشان کرد: «مسکو، ریاض را یک شریک اقتصادی و تجاری امیدبخش می‌داند که نقشش در امور جهانی و منطقه‌ای به طور پیوسته در حال توسعه است. روابط مسکو و ریاض می‌تواند به سطح شراکت راهبردی برسد. روابط سیاسی دو کشور در سال‌های اخیر روند ثابتی به سمت توسعه تدریجی داشته است و اساس آن رویکرد همزمان و مشترک به اکثر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای است.»

 

سفیر روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد که مسکو و ریاض اقدامات خود را برای توسعه همکاری نظامی-فنی افزایش داده‌اند. او در این باره اظهار داشت: «اقدامات مرتبط اخیرا به طور قابل توجهی افزایش یافته و این بخصوص در تماس‌های دوجانبه منظم از جمله در کمیته مشترک دولتی روسیه و عربستان سعودی در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی نمود یافته است.»

 

کوزلف همچنین بیان کرد: «علی‌رغم تنش‌ها و پیچدگی‌هایی که اخیرا در روابط دوجانبه عربستان سعودی و آمریکا پدید آمده است، اما دو طرف همکاری‌ خود در زمینه صنعتی-نظامی را ادامه می‌دهند.»/ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: