صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۴۲
  • دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
  • Monday 10 April 2023
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 12
کد خبر: ۱۷۲۸۱۴

رویترز: آیا مذاکره‌ای میان آمریکا و چین پس از جنجال بالون انجام خواهد شد؟

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به تحلیل روابط میان پکن و واشنگتن پس از جنجال بالن چینی پرداخته است.

به گزارش راهبرد معاصر نشریه آمریکایی رویترز در گزارشی برای بررسی روابط آمریکا و چین پس از جنجالی که میان دو کشور به دلیل رهگیری بالون چینی روی داد، نوشت: «آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا پس از این جنجال زمانی که خواست مسافرت خود به چین را به تعویق بیاندازد، از لغات درستی استفاده کرد، او گفت که پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز آمریکا غیرقابل قبول و غیرمسئولانه است و سپس سفر خود را به تعویق انداخت و آن را لغو نکرد.»

یک هفته پس از این صحبت‌های بلینکن، بالون چینی منهدم شد و جمعه هفته گذشته دو شیء ناشناس (یوفو) در آلاسکا و کانادا شناسایی شدند، این اتفاق باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها از اقدامات فزاینده چین افزایش یابد. اکنون تحلیلگران می‌گویند این دو کشور همچنان دلایل بسیاری برای مدیریت این اختلافات دارند و سوال بر سر حل شدن آن نیست بلکه مسئله این است که چه زمانی را برای پای یک میز نشستن اختصاص خواهند داد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم هفته گذشته بر این مسئله تأکید کرد که بلینکن سفر خود را به تعویق انداخته و هرگز از قطع روابط سطح بالا با دولت چین یا سفر نکردن به این کشور صحبت نکرده است. درحالی‌که اغلب ناظران امید کمی به سفر بلینکن به چین دارند، تحلیلگران معتقدند یک سفر در رده بالا برای برای محکم کردن روابط نیاز است.

اما به نوشته رویترز احیای روابط اکنون سخت است، زیرا اغلب سیاستمداران آمریکایی ارتش آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور را مسئول پرواز بالون جاسوسی می‌دانند و می‌گویند آن‌ها در محافظت از مرز‌های هوایی شکست خورده‌اند.

اما در مقابل وزارت خارجه چین هم آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داده است و می‌گوید این یک بالون جستجو بوده و آمریکا ریاکارانه عمل می‌کند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که هفته گذشته چین درخواست برای مکالمه تلفنی میان «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و همتای چینی او را رد کرده است. البته این به معنی آن‌که هرگز این تماس انجام نمی‌شود نیست.

مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که کانال ارتباطی میان دو کشور باید باز بماند، اما چین به قلمرو آمریکا تجاوز کرده و به همین دلیل به برخی کشور‌ها درباره برنامه نظارتی که چین در حال انجام آن است هشدار داد و ۶ شخص چینی را در لیست سیاه خود قرار داد.

اما نشریه پولیتیکو در گزارشی از پایگاه برلین خود اعلام می‌کند که «وانگ یی» رئیس‌جمهور چین که بلینکن قرار بود در این سفر با او دیدار کند، در کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۱۷ تا ۱۹ فوریه برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد؛ اما تاکنون هیچ یک از طرف‌ها از دیدار خود در این نشست صحبت نکرده‌اند.

امکان دیگری که برای سفر یک مقام بلند مرتبه آمریکا به چین است، سفر «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکاست که روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد همچنان امیدوار است به چین برود، اما زمان دقیقی برای این سفر مشخص نکرد.

البته رویترز می‌نویسد که دیدار میان بلینکن و وانگ یی در حاشیه نشست مونیخ یا حتی در دیدار گروه جی ۲۰ در هند کفایت نخواهد کرد و باید این در سفری به چین و دیداری حضوری با وانگ یی انجام شود تا تمام مطالب میان دو طرف با جزئیات ارائه شود./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: