صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 13
کد خبر: ۱۷۲۸۸۷

فؤاد حسین: روابط ریاض و تهران مثبت‌تر از گذشته است

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با تلویزیون «العربی» با اشاره به تدارک بغداد برای برگزاری دور جدید مذاکرات میان تهران و ریاض تاکید کرد که روابط دو طرف در مقایسه با گذشته، مثبت‌تر شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، در گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون «العربی» در خصوص مسائل مختلف از جمله ارزش دلار در عراق، حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور، مذاکرات ایران و عربستان سعودی، حضور گروه‌های تروریستی در اراضی عراق و ...توضیح داد.

 

مذاکرات ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد

وی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد گفت: «دیدارهای پیشین میان ریاض و تهران در سطوح امنیتی و اطلاعاتی بوده و ما در فکر برگزاری یک نشست جدید هستیم..روابط عربستان سعودی و ایران اکنون در مقایسه با گذشته، مثبت‌تر است».

 

وزیر خارجه عراق با اشاره به این‌که نشست‌های سابق میان ریاض و تهران بر اساس جدول زمانبندی شده نبوده، گفت که با همتایان سعودی و ایرانی خود برای پیگیری این نشست‌ها گفت‌وگو کرده و امیدوار است که دو طرف با آغاز دیدارهای دوجانبه موافقت کنند و عراق نیز آماده تسهیل این امر است، همان طور که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر نیز بر آن تاکید کرده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «طی نشست‌های اخیر در بغداد، ما کشورهای همسایه را دور یک میز جمع کردیم و شاهد نشست‌های دوجانبه میان ایرانی‌ها، سعودی‌ها و اردنی‌ها بودیم. این دیدارها به نتایج مثبتی رسیده و ما به طور جدی در حال بررسی برگزاری "سومین نشست بغداد" هستیم که نه تنها به وضعیت عراق، بلکه به کل منطقه بپردازد».

 

حملات ایران علیه گروهک تروریستی کومله

فؤاد حسین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص حملات ایران علیه مواضع گروهک تروریستی کومله در خاک عراق، توضیح داد: گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی منجر به توقف این حملات شد و بحث در این پرونده ادامه دارد.

 

وی تصریح کرد: « قانون استفاده از اراضی کشور برای حمله به کشورهای همسایه را ممنوع کرده است. حضور احزاب معارض در اراضی ما به این معنا نیست که آنها اجازه حمله به کشورهای همسایه را دارند همان طور که هیچ کشوری نیز حق ندارد کشور ما را هدف قرار دهد. روابط تهران و بغداد خوب است و ما همواره در خصوص قضایای مورد اختلاف برای رسیدن به راه حل گفت‌وگو می‌کنیم».

 

/ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: