صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۱۳
  • چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
  • Wednesday 19 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 15
کد خبر: ۱۷۳۲۶۸

سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه ایران با قوانین بین المللی تناقض دارد

دو کارشناس وابسته به سازمان ملل تاکید کردند تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیماران ایرانی را تهدید می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه با استناد به یافته‌های دو مخبر ویژه درباره بیماران ایرانی مبتلا به تالاسمی اعلام کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و اجرای آن در کشور‌های ثالث، با قوانین بین المللی در تضاد است.

 

آلنا دوهان و اوبیورا اوکافور در بیانیه‌ای اعلام کردند قانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و همچنین قانونی بودن اجرای فراسرزمینی آن‌ها مشکوک است. هنوز شرکت‌های خارج از آمریکا برای اجتناب از مواجهه با عواقب قانونی یا تجاری، خود را موظف به رعایت آن می‌دانند.

 

دوهان مخبر ویژه تأثیرات منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر است، در حالی که اوکافور کارشناس مستقل حقوق بشر و همبستگی بین المللی است. آن‌ها به بررسی تحریم‌های آمریکا که به طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ پس از نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ توسط واشنگتن، اعمال شد و بر ایرانی‌های مبتلا به تالاسمی، به عنوان یک اختلال خونی ارثی، تأثیر گذاشت، پرداختند.

 

به گفته کارشناسان، این دارو‌ها توسط شرکت سوئیسی نوواریتیس تولید می‌شوند و از شرکت فرانسوی روکت فررس تامین می‌شود، اما به دلیل «ترس و بیم آن‌ها در بخش‌های پزشکی، تحویل و بیمه» مجوز خرید آن‌ها به ایران داده نشد.

 

در حالی که واشنگتن جریمه‌های بالایی را برای شرکت‌هایی که دارو به ایران می‌فروشند، وضع می‌کند که منجر به ترس بیش از حد آن‌ها از ریسک و مخاطره می‌شود. دوهان و اوکافور گفتند: «معافیت‌های بشردوستانه برای کالا‌های پزشکی در مقررات تحریم‌های آمریکا، پیچیده و نامشخص است.

 

آن‌ها خاطرنشان کردند، حتی زمانی که تحویل دارو نیز مجاز می‌شود، «تولیدکنندگان، ارسال کنندگان، بیمه گران یا بانک ها» از ترس «اجرای تحریم‌ها و مجازات‌های تهاجمی آمریکا» تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

 

اوکافور و دوهان از دولت آمریکا خواستند تا هرگونه مانعی را برای تراکنش‌های مالی برای مقاصد پزشکی برطرف و معافیت‌های بشردوستانه را به طور مؤثر اجرا کند و تحریم‌های ثانویه را بر صادرات دارو به ایران اعمال نکند، در حالی که از دیگر اعضای سازمان ملل خواستند به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: