صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۳۲
  • سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 09 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 24
کد خبر: ۱۷۳۷۸

دومین شماره از مجموعه «گزارش راهبرد» بسیج اساتید با عنوان «کالبد شکافی برجام» منتشر شد

دبیرخانه شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید کشور با انتشار دومین شماره از مجموعه «گزارش راهبرد» با عنوان «کالبد شکافی برجام» به مرور و آسیب شناسی مذاکرات منجر به امضای توافقنامه برجام شد، پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر ، همزمان با چهارمین سالگرد امضای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام و پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا، دبیرخانه شورای راهبردی بسیج اساتید ضمن مروری بر مهمترین رخدادهای منجر به امضای این توافقنامه، به برخی از مهمترین خطاهای تیم مذاکره کننده ایران در دولت یازدهم و اعتماد نابجا به غرب اشاره و راهبردهای خود را برای درس آموزی از آن در اختیار خوانندگان قرار داده است.

 

در این متن با اشاره به وضعیت داخلی ایران و اوضاع منطقه در شرایط آن مقطع زمانی و نیز چهار دوره انجام مذاکرات در دولت­های اصلاحات، عدالت و تدبیر و امید با غرب و کارشکنی و دورویی آنان در مذاکرات با ایران آمده است:

"برجام اپیزود چهارم از مجموعه مذاکرات ایران و غرب بود. اپیزود اول به کارگردانی خود آقای روحانی و در دولت دوم اصلاحات آغاز شد. آنجا که سه کشور اروپایی (انگلیس - فرانسه - آلمان) علیرغم امضاء بیانیه سعدآباد و سلب حق داشتن حتی سانتریفیوژهای تحقیقاتی از ایران، زیر میز زده و به وعده­های خود در بیانیه عمل نکردند.

 

اپیزود دوم این ماجرا از روی کارآمدن دولت نهم و دبیری لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی رقم خورد. این مذاکرات که با مدالیته شناخته شد، پس از اختلاف او با رئیس دولت پایان یافته و جلیلی جایگزین او در مذاکرات شد.

 

اپیزود سوم، بخش مهمی از مذاکرات هسته­ای ایران و غرب را به خود اختصاص داده است، هم به خاطر شخصیت و سیاست­های ضدّ غربی و مواضع ضدّ صهیونیستی احمدی­نژاد در صحنه بین­الملل، هم پیشرفت­های هسته­ای ایران ازجمله دست یافتن به فنّاوری غنی­سازی ٢٠ درصد و خلع سلاح غربی­ها در فشار به ایران و هم نوع مذاکرات جلیلی با اروپایی­ها.

 

اکنون چهار سال از امضاء برجام می­گذرد. ایران به همه تعهدات خود دفعتاً و به فوریت ممکن عمل کرد. طرف آمریکایی از برجام خارج شده است. اروپایی­ها امروز و فردا می­کنند نه برای اجرای تام و تمام تعهداتشان، بلکه برای راه­اندازی سیستمی مالی برای دلخوشی و سرگرمی ایران که از اروپایی­ها ناامید نشده و همچنان در برجام باقی بماند. برجام به اینستکس فروکاسته شده و سعی در مساوی­انگاری این دو است."

 

در ادامه با اشاره به پانزده خطای راهبردی تیم مذاکره کننده ایرانی و خدعه هایی که دولت های غربی و به ویژه آمریکا با سوء استفاده از تعجیل دولت یازدهم برای امضای توافقنامه با غرب، به عمده ترین دلایل شکست بازیِ برجام پرداخته شده است.

 

دبیرخانه شورای راهبردی بسیج اساتید در پایان با اذعان به اینکه مذاکره از حیث هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی خالی از ارزش نبوده و ازسوی دیگر وجود قوه حکمت در رهبری های داهیانه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدّ ظله) در نسبت با نظام سلطه جهانی قابل انکار نبوده و مذاکره با آمریکای جنایتکار و پیمان شکن ره آموز منفعت برای جمهوری اسلامی و ملّت کهن ایران نخواهد بود، شرایط شکل گیری یک مذاکره مطلوب را برشمرده و لزوم طراحی مسیر آینده بر اساس تجربیات گذشته را یادآور شده است.

منبع : فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: