صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 22
کد خبر: ۱۷۳۹۱۴
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ابعاد و دلایل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه

رژیم صهیونیستی در گزاره امنیت داخلی به مرحله‌ای رسیده است که توان غلبه بر چالش‌ها و مشکلات کنونی خود را ندارد، به دنبال انتقال بحران‌ها به خارج و پررنگ کردن موضوع تهدیدهای بیرونی است که مصداق آن را در سخنان اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم می‌توان مشاهده کرد. این موضوع موجب شده است رژیم صهیونیستی هرازچندگاه حملاتی به برخی مناطق سوریه انجام دهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی هرازچندگاهی حملاتی محدود علیه برخی مناطق سوریه انجام می دهد و اقدامات خود را در راستای مبارزه با گسترش نفوذ ایران اعلام کرده؛ این درحالی است که سوریه از سال 2011 میلادی به دلیل توطئه خارجی و بحران داخلی موجود در حال مبارزه با تروریسم است و حملات صهیونیست ها نیز به دلیل همین شرایط انجام می شود.


بعضی رسانه ها مدعی هستند حملات این رژیم به برخی مناطق سوریه درواقع حمله به پایگاه های ایران بوده است. در راستای پاسخ به این مباحث ابتدا باید به این گزاره پرداخت که اصولاً حملات این رژیم به چه مناطقی است و در وهله بعد، به دلایل و اهداف نهان این حملات پرداخت.


ابعاد حملات

صهیونیست ها همواره در جنگ تبلیغاتی و رسانه ای هستند، با هر اقدامی در سوریه آن را به عنوان دستاورد خود اعلام و بر این گزاره تأکید می کنند که اهداف ایران و مراکز تحقیقاتی ارتش سوریه را هدف قرار داده اند. این در حالی است که هیچ کدام از مواضع مقام های این رژیم درست نیست، زیرا؛

  1. مناطقی که رژیم صهیونیستی به آن حمله می کند، عموماً خالی از سکنه، مسکونی یا مراکز پدافندی ارتش سوریه است و هیچ گونه اهداف نظامی ایران هدف حمله قرار نمی گیرد. در واقع می توان گفت این حملات حمله به مراکزی است که فاقد اهمیت راهبردی هستند.
  2. برخلاف ادعای صهیونیست ها مبنی بر هدف قرار دادن مکان ها و پایگاه های نظامی، اهداف این رژیم بیشتر کور و صرفاً تبلیغاتی است تا همچنان این گزاره را به افکارعمومی القا کند که توان آفندی این رژیم بالاست.


درباره اهداف و ابعاد پنهان این حملات ذکر چند نکته قابل تامل است:

برخلاف ادعای صهیونیست ها مبنی بر هدف قرار دادن مکان ها و پایگاه های نظامی، اهداف این رژیم بیشتر کور و صرفاً تبلیغاتی است


الف) رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته و به ویژه دو سال اخیر در درون دچار ازهم پاشیدگی و انفکاک اجتماعی و سیاسی شده است که نمود آن را می توان در اعتراضات هفتگی این رژیم مشاهده کرد که جمعیت معترضان هفته اخیر به 250 هزار نفر رسید. از نقطه نظر سیاسی نیز اختلافات احزاب چپ و راست و تکرر انتخابات پارلمانی در پنج سال گذشته نشان می دهد این رژیم از نظر داخلی دچار مشکلات عدیده ای شده است.


حال این رژیم برای غلبه بر چالش ها هرازچندگاهی حملاتی به سوریه و حتی مناطق فلسطینی در سرزمین های اشغالی انجام می دهد تا به این وسیله موضوع تهدیدهای امنیتی بیرونی را برای شهرک نشینیان صهیونیست پررنگ تر از مشکلات داخلی نشان دهد.


ب) در روزهای اخیر رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند، ایران یک کشتی تجاری یا نفتکش متعلق به سرمایه‌دار صهیونیست را در خلیج فارس هدف قرار داده است و این حملات را این گونه القا کردند در راستای پاسخ به حمله به نفتکش صهیونیستی بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند حملات این رژیم به سوریه ناشی از فشاری بوده است که برخی اعضای افراطی کابینه نتانیاهو و همچنین افکار عمومی نسبت به این قضیه داشته اند.


ج) هدف قرار دادن مراکز پدافندی در سوریه این پیام را از سمت صهیونیست ها مخابره می کند که این رژیم با هرگونه ارتقای سامانه پدافندی (اس-300 روسی یا سامانه های دفاعی ایران) تحمل نخواهد کرد و حمله به مراکز پدافندی سوریه نشئت گرفته از همین عامل است. این یعنی رژیم صهیونیستی از سویی به دنبال افزایش بازدارندگی خود است و از سوی دیگر به شدت از تغییر توازن نظامی به زیان خود هراس دارد؛ زیرا ارتقای سامانه های دفاعی سوریه به منزله شکست کامل نظامی این رژیم در آینده خواهد بود.


د) برخی این حملات را در راستای فشار همه جانبه ای می دانند که به تازگی از سوی غرب علیه ایران انجام شده است. در واقع وقوع این حملات و همچنین برخی حوادث دیگر همچون حادثه اصفهان را پیامی از طرف محور غربی- عبری علیه ایران می دانند که در صورت انعطاف نشان ندادن تهران در برخی موضوعات به ویژه موضوع هسته ای، ایران باید منتظر افزایش تنش ها در سطوح مختلف به ویژه در منطقه باشد.

رژیم صهیونیستی از سویی به دنبال افزایش بازدارندگی خود است و از سوی دیگر به شدت از تغییر توازن نظامی به زیان خود هراس دارد


چاشنی این گزاره نیز تبلیغات رسانه ای است که کشورها علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه به راه انداخته اند که حتی برخی مقام های غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه ایران موضع گیری کردند. می توان این گونه عنوان کرد، این حملات در کنار وقایع اخیر مجموعه ای از فشارهای رسانه ای و تبلیغاتی محور غربی- عبری علیه کشورمان بوده است.


ارزیابی نهایی

رژیم صهیونیستی در گزاره امنیت داخلی به مرحله ای رسیده است که توان غلبه بر چالش ها و مشکلات کنونی خود را ندارد، به دنبال انتقال بحران ها به خارج و پررنگ کردن موضوع تهدیدهای بیرونی است که مصداق آن را در سخنان اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم می توان مشاهده کرد.


این موضوع موجب شده است رژیم صهیونیستی هرازچندگاهی حملاتی به برخی مناطق سوریه انجام دهد که بیشتر در راستای دو هدف انجام می شود؛ نخست، انتقال بحران به خارج از سرزمین های اشغالی و دوم، مقابله با نفوذ ایران در سوریه. به اعتراف صهیونیست ها، از آنجایی که این رژیم توان مقابله مستقیم با ایران ندارد، به اجبار به گزاره های تبلیغاتی بسنده کرده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: