صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۳۹۸۰

اولیانوف: برخی طرف‌های مذاکرات برجام موانع مصنوعی ایجاد می‌کنند

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با اشاره به اراده ایران برای جمع‌بندی گفت‌وگوها تصریح کرد که برخی اطراف مذاکراتی، با ایجاد مشکلات مصنوعی، مانع رسیدن به توافق نهایی شده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت که امکان رسیدن به توافق نهایی برای از سرگیری اجرای برجام وجود دارد «مشروط بر اینکه همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین دارای اراده سیاسی مربوطه باشند.»

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و برخی از شرکت کنندگان موانع مصنوعی ایجاد می کنند.

این دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به سووال کاربری که پرسید آیا منظور او گزارش ادعایی بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴‌ درصدی اورانیوم در ایران است، نوشت: «به طور دقیق، غنی سازی ۸۴ درصدی موضوعی نگران کننده است اما طبق ترتیبات فعلی ممنوع نیست.»

اولیانوف با بیان اینکه «اگر برجام به طور کامل اجرایی می شد، (غنی‌سازی ۸۴ درصدی) هم ممنوع بود» توپ را در زمین مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین انداخت و گفت که آن‌ها «باید تصمیم بگیرند که ترجیح‌شان چیست.»

دیپلمات روسیه در پاسخ به سووال دیگری درباره متن ادعایی توافق که از سال گذشته روی میز است هم گفت: تا جایی که من می دانم ایران آماده نهایی کردن تصمیم در مورد ازسرگیری اجرای برجام است. مشکل از طرف برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: