صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۴۰۴۰

درخواست فرانسه برای بازگشت سریع روسیه به معاهده استارت جدید

فرانسه در واکنش به تعلیق مشارکت روسیه در پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت جدید» از مسکو خواست تا تصمیم خود را تغییر داده و «هر چه زودتر» به این معاهده بازگردد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از رویترز، وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: معاهده استارت جدید ابرازی حیاتی در معماری بین‌المللی کنترل تسلیحات هسته‌ای و ثبات راهبردی است.

فرانسه که تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید خواستار بازگشت هر چه زودتر روسیه به استارت جدید شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه گفت که مسکو از پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد.

او به غرب هشدار داد که ممکن است روسیه آزمایش‌های هسته‌ای را دوباره شروع کند.

پوتین همچنین اعلام کرد که با صدور فرمانی سازمانه‌های راهبردی زمینی جدید را به حالت آماده‌باش رزمی درآورده است.

وی گفت: ناتو در ماه فوریه خواهان از سرگیری این پیمان و از جمله اجازه بازرسی تاسیسات روسیه شد. ما می‌دانیم که غرب به کی‌یف کمک می‌کند تا به تاسیسات راهبردی روسیه حمله کند. اکنون می‌خواهند همزمان از تاسیسات ما بازرسی کنند؟

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تصمیم روسیه را «عمیقاً تاسف‌آور و غیرمسئولانه» خواند و گفت: ما به دقت نظاره‌گر اقدامات روسیه خواهیم بود.

بلینکن افزود: ما آماده هستیم بدون توجه به هرگونه اتفاق در جهان یا تحول در روابط آمریکا و روسیه، در هر زمان درباره محدودیت‌های تسلیحات راهبردی با مسکو گفت‌وگو کنیم و اقدام مسئولانه در این زمینه مهم است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: