صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 24
کد خبر: ۱۷۴۱۱۱
یادداشت فؤاد البطاینه، تحلیلگر اردنی؛

لزوم پیوستن ترکیه به ائتلاف اسلامی-عربی ضد صهیونیسم

رجب طیب اردوغان وقتی به قدرت رسید، ترکیه را از نو ساخت، جهش‌های فوق‌العاده در زمینه‌های مختلف به وجود آورد و غرب را به چالش کشید. اکنون می‌طلبد رئیس‌جمهور ترکیه به‌عنوان کشوری اسلامی به کمپین مخالفان رژیم صهیونیستی بپیوندد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ صحنه تاریخی بی نظیری به وجود آمده است که فلسطین خود را از تنها کشور استعماری سنتی باقی مانده در جهان خارج کند؛ هرچند جهان در معرض استعمار سیاسی-فرهنگی دیگری است و می تواند کشورهای عربی و اسلامی را با چالش مواجه کند. ملاک استقلال هر کشوری این است که تحت نفوذ رژیم صهیونیستی قرار نگیرد؛ رژیمی که ماهیت جغرافیایی واقعی ندارد و آنچه دارد، از دیگر کشورها و افراد وام گرفته است.


صهیونیست ها مزدورانی هستند که هیچ وابستگی ای به سرزمین اشغال شده فلسطین ندارند، نمی توانند وضعیت واقعی آنجا را تحمل کنند و در مقابل تنش ها بایستند. جنگ صهیونیست ها علیه جهان مبتنی بر سوءاستفاده غرب از فرهنگ تضعیف شده اعراب و اختلاف میان مسلمانان است که این دو عامل به نقشه رژیم صهیونیستی کمک می کند. هیچ کشور عربی یا اسلامی خارج از این هدف گذاری وجود ندارد، زیرا جهان با جنگ فرهنگی مواجه است. 


با وجود این، جهان عرب و اسلام بی توجه به جاه طلبی ها، راهبردها و ائتلاف های غربی نگران موقعیت منطقه در سایه تهدیدات رژیم صهیونیستی هستند. در چنین شرایطی راهی جز اعلام ممنوعیت، جرم انگاری و تحریم رژیم صهیونیستی به وسیله کشورهای اسلامی یا عربی وجود ندارد و باید راه حل غرب برای تشکیل دو دولت در سرزمین های اشغالی محکوم شود.

اکنون صهیونیست ها بر فرهنگ حاکم بر ترکیه، مذهب و دین اسلام که دین اصلی این کشور است، تأثیر می گذارند و منافع و عزت ملی ترک ها را نشانه رفته اند


دولت های آزاد در میان کشورهای عربی و اسلامی اراده و قدرت لازم را برای ایستادگی در برابر دو قطبی منطقه ای دارند؛ محوری سیاسی-اقتصادی که مکمل اقتدار منطقه، تضمین کننده استواری ملت فلسطین و پذیراری مقاومت است.

 


راه استقلال و روی پای خود ایستادن کشورهای اسلامی و عربی این است که به جای هم پوشانی و اتحاد، با یکدیگر رقابت می کنند و برای این منظور به ائتلاف با دشمنان غربی خود، ازجمله آنهایی که حامی رژیم صهیونیستی هستند، روی می آورند. شاید ترکیه با وزن جغرافیایی و اقتصادی خود کشوری باشد که امروز در مسیر ائتلاف با رژیم صهیونیستی گام برداشته است.


به طور خلاصه، ترکیه خود را به کشور «مرکز خلافت» ارتقا داد، سپس راه انحراف را در پیش گرفت و با تبدیل شدن به کشوری استعماری، راه سقوط را در پیش گرفت، دچار رکود شد و با جنگ اول جهانی درهم شکست و خود را با عقده روانی پیوستن به غرب درگیر کرد. 


اکنون صهیونیست ها در تلاش برای سیطره بر فرهنگ حاکم بر ترکیه، مذهب و دین اسلام که دین اصلی این کشور است، هستند و منافع و عزت ملی ترک ها را نشانه رفته اند. ترکیه را ماشینی در خدمت صهیونیسم می خواهند و رژیم صهیونیستی در تلاش است ​​حمایت و همکاری مردم ترکیه را با خود جلب کند.


در این شرایط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باید به جای پرداختن به ائتلاف با رژیم صهیونیستی، به نیازهای مردمش رسیدگی کند تا زمانی که حکومت اسلامی جدیدی در ترکیه به قدرت برسد. وی وقتی به قدرت رسید، کشورش را از نو ساخت، جهش های فوق العاده در زمینه های مختلف به وجود آورد، غرب را به چالش کشید و از آرزوهای بزرگ خود گفت؛ اما (در حال پیمودن مسیر اشتباه است).


اظهارات ادعایی وی درباره اینکه امروز هیچ کشوری، چه کوچک و چه بزرگ، نمی تواند با تصمیم ملی خود در هر سطحی آزاد و مستقل باشد، مگر اینکه در اتحاد با رژیم صهیونیستی و سلاح های بازدارنده در اختیار داشته باشد، مرا شگفت زده کرد که آیا این همان اردوغان است؟

اردوغان! ای کاش از خود بپرسی ترکیه چه نیازی به رژیم صهیونیستی دارد و چه می خواهی که اکنون در دسترس شما و سایر کشورهای جهان نیست؟


رئیس جمهور ترکیه با منحنی سیاسی صعودی خود مردم کشورش را امیدوار کرد، در حالی که آنها پس از دوره ای افول و انحراف به نقطه سرافرازی رسیدند. من اکنون به عنوان شهروند عرب و مسلمان از این نوع سیاست اردوغان تعجب می کنم که چگونه «دولت خلافت» و کشوری اسلامی می تواند به حامی و همکار رژیم صهیونیستی تبدیل شود؛ رژیمی که سرزمین فلسطین، قدس و مسجدالاقصی را اشغال کرده است و تحت سلطه خود قرار می دهد و مردم فلسطین با پاکسازی قومی و فرهنگی و هولوکاست واقعی مواجه اند. 


اردوغان! ای کاش از خود بپرسی ترکیه چه نیازی به رژیم صهیونیستی دارد و چه می خواهی که اکنون در دسترس شما و سایر کشورهای جهان نیست؟ چگونه دوستی خود را با این رژیم توجیه می کنی و درهای کشورت را در مقابل صهیونیست ها می گشایی؛ در حالی که هدف قرار دادن (تحریم) آنها و غرب بر اعراب و مسلمانان واجب است.


رئیس جمهور ترکیه! با چه منطقی همکاری نظامی و امنیتی را با این رژیم توجیه می کنی که این رژیم از میان گروه‌های کُرد، افرادی را در زمره دشمنان ترکیه قرار می‌دهد، مسلح می کند، آموزش می دهد و سازماندهی می‌شوند تا خاک سوریه را اشغال ‌کنند.


اردوغان! با اسلام گرایی به قدرت رسیدید و اکنون ملت ترکیه با شنیدن مواضع شما و درخواست کمک از رژیم صهیونیستی در مصیبت زلزله بیمناک است؛ شما با این اقدام کلام خداوند و خون شهدای الاقصی و شهدای فلسطین را زیر پا گذاشتید. باید بفهمی نخست وزیر رژیم صهیونیستی فردی رذل و ابله است.


رئیس جمهور ترکیه! بهتر است تا دیر نشده از مسیر اشتباه گذاشته بازگردی و در این شرایط برای شما در انتخابات و مراحل بدی سیاسی آرزوی پیروزی می کنم، زیرا رقبای شما دوستدار صهیونیست ها و مشتاق حمایت از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و ترکیه را جز نردبانی برای رسیدن به منافع خود تصور نمی کنند.


ترکیه باید مراقب باشد با پاهای خود در آغوش کفتار ندود. امکان دارد صهیونیست ها با تکرار این روند اقدامات خود را علیه ترکیه افزایش دهند و اخباری مبنی بر هدف قرار دادن حاکمیت یا زیر فشار  قرار دادن نظام اقتصادی ترکیه به بیرون درز ‌کند و آنکارا به دلیل در اختیار نداشتن سلاح بازدارنده غافل شود. ترکیه باید زودتر مسیر خود را به سمت شرق تغییر دهد و در راستای حفظ منافع ملی خود بکوشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: