صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 25
کد خبر: ۱۷۴۴۶۳

پایان نشست گروه ۲۰ احتمالا بدون اجماع درباره جنگ اوکراین

منابع آگاه می‌گویند مقامات کشور‌های عضو گروه ۲۰ به دلیل اختلاف نظر، احتمالا نمی‌توانند نشست امروز را با صدور بیانیه مشترک به پایان برسانند.

به گزارش راهبرد معاصر به گفته منابع آگاه، رهبران مالی بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان نتوانستند اختلافات بر سر جنگ اوکراین را حل کنند و احتمالا نشست گروه ۲۰ بدون بیانیه پایانی به پایان خواهد رسید.

به گزارش رویترز، به گفته سه نماینده حاضر در نشست، وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰ در خصوص چگونگی توصیف درگیری در اوکراین اتفاق نظر ندارند و از همین جهت احتمالا نشست امروز به میزبانی هند بدون بیانیه مشترک به پایان خواهد رسید.

آمریکا و متحدانش در بیانیه‌ای که با گروه هفت صادر کرده بودند، قاطعانه خواستار محکومیت روسیه به دلیل حمله به اوکراین شدند. اما در نشست گروه بیست، هیئت‌های روسیه و چین با چنین اقدامی مخالفت کرده‌اند. دو تن از نمایندگان گفتند که روسیه و چین از استفاده از پلتفرم گروه بیست برای گفتگو در مورد مسائل سیاسی ناراحت هستند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا پیشتر گفته بود صدور بیانیه در این نشست برای محکوم کردن روسیه «کاملاً ضروری» است. با این حال، مقامات گروه ۲۰ پیش‌تر گفته اند که هند فشار می‌آورد تا از استفاده از کلمه «جنگ» در هر بیانیه‌ای خودداری کند.

هند که ریاست سال جاری گروه ۲۰ را بر عهده دارد، موضع عمدتاً بی طرفی در قبال جنگ حفظ کرده است و بیشتر به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل این مسئله بوده است./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: