صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۴۸
  • چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 08 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 28
کد خبر: ۱۷۴۸۹۱

ابراز امیدواری علی‌اف درباره پیشرفت روابط با ایروان

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت امیدوار است ۲۰۲۳، سال پیشرفت در روند عادی‌سازی روابط بین باکو و ایروان باشد.

به گزارش راهبرد معاصر، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دوشنبه (۲۷ فوریه) گفت امیدوار است ۲۰۲۳، سال پیشرفت در روند عادی‌سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشد.

 

به گزارش تاس، او در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: امیدوارم ۲۰۲۳ سال پیشرفت از نظر عادی‌سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشد. حداقل امید داریم اینطور باشد.

 

علی‌اف از دولت روسیه و شخص وزیر خارجه این کشور برای مشارکت فعال در این روند تشکر کرد. وی افزود: فکر می‌کنم روسیه به عنوان دوست، متحد و همسایه نقش ویژه‌ای در پیشبرد عادی‌سازی روابط بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایفا می‌کند.

 

وی یادآور شد که تلاش‌های زیادی برای حل‌وفصل روابط بین باکو ایراون در سال گذشته انجام شد. رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان افزود: سندی که ماهیت مفهومی یک معاهده صلح آتی را مشخص می‌کند، به تصویب رسید و اعلام شد که به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی و حاکمیت دو کشور مبنایی است که می‌توان از آن برای پیش رفتن به سمت یک معاهده صلح استفاده کرد، و این موضوع در اسنادی که اکتبر گذشته در پراگ و سوچی امضا شد، به تایید رسید.

 

علی‌اف افزود: به هر حال قرار است با طرف ارمنستانی و طرف روس به عنوان دوست و همسایه همکاری مثبت و سازنده داشته باشیم تا این صفحه نفرت را برگردانیم و صلح را به قفقاز جنوبی بازگردانیم.

 

روسیه چهارشنبه بار دیگر از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا با «اقدامات موزون» مسیر عادیسازی روابط از سر گیرند.

 

«ماریا زاخاروا »سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری گفت: «روسیه به طور مداوم به عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان و برای حل‌وفصل وضعیت اطراف مسیر لاچین کمک می‌کند».

 

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و از اواسط دسامبر معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، مسیر مهم لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره‌باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنستانی آن قطع کرده‌اند.

 

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان ۱۶ فوریه در یک نشست خبری گفت ایروان پیش‌نویس پیشنهادی برای حل‌وفصل صلح‌آمیز در خصوص مناقشه درباره منطقه قره‌باغ کوهستانی را برای باکو فرستاده است. پیش‌تر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور آماده تنظیم مذاکرات میان وزارت‌ خارجه‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص توافق صلح است.

 

اخیراً وزیر خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شده که ارمنستان پیشنهاد اخیر این کشور را رد کرده است. «جیحون بایراموف» شنبه اعلام کرد که ارمنستان پیشنهاد باکو برای ایجاد «ایست بازرسی» در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان را رد کرده است.

 

بایراموف گفت: «ارمنستان از مذاکره با آذربایجان اجتناب می‌کند. باکو آماده است تا ارمنی‌های ساکن قره‌باغ را در جامعه جمهوری آذربایجان ادغام کند».

 

دیوان بین‌المللی دادگستری به جمهوری آذربایجان دستور داده که امکان عبور آزادانه از مسیر لاچین را فراهم آورد. در بخشی از این حکم آمده باکو باید تمامی اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: