صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 05
کد خبر: ۱۷۵۲۰۴
یادداشت خیام الزعبی، تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه؛

قطار عادی‌سازی روابط با سوریه به ایستگاه عربستان می‌رسد؟

سفر وزیر امور خارجه مصر به سوریه مؤید آن است تفاهماتی وجود دارد که قاهره و دمشق را در یک سنگر قرار می‌دهد. همچنین این سفر مقدمه‌ای برای سفر تعدادی از مقام‌های عربی به سوریه ازجمله وزیر امور خارجه عربستان خواهد بود که هرلحظه ممکن است وارد دمشق شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مصر در سال‌های طولانی بحران در سوریه روابط دیپلماتیک، امنیتی و سیاسی خود را با دمشق قطع نکرد، زیرا روابط دو طرف بر پایه‌های مستحکمی استوار و پیوندهای آن را منافع مشترک دو طرف در زمینه برقراری امنیت و ثبات در منطقه عمیق‌تر کرده است. مصر جزو نزدیک ترین کشورها به سوریه است و بهتر از هر طرفی درک می کند علیه دمشق چه می گذرد.


مهم ترین موضوعی که ذهن همه سیاست گذاران منطقه را به خود مشغول کرده، ماهیت وضعیت مورد انتظار سوریه پس از سفر سران مجالس عربی به دمشق است و اینکه این موضوع چه تأثیراتی در منطقه و جهان خواهد داشت. این دیدار که به بهانه تسلیت به دولت دمشق پس از زلزله شدید رخ داده در این کشور که فاجعه انسانی به بار آورده است، انجام شد، فراتر از جنبه انسانی آن در فضای سیاسی بازتاب داشت و با حضور تعدادی از مقام های عربی در دمشق شاهد تحول بزرگی هستیم.

جدی بودن مواضع مصر در قبال سوریه و پیام به جامعه بین المللی مبنی بر قاطع بودن قاهره در مواضع خود در قبال دمشق نشان می دهد تغییراتی در منطقه در حال وقوع است


شاید سفر سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به دمشق که نخستین سفر یک وزیر مصری به سوریه از سال 2011 به شمار می رود، نقطه عطف آشکاری برای توسعه روابط سوریه و مصر در آینده باشد و پیام همبستگی با سوریه را برای مواجهه با پیامدهای زلزله و بازگرداندن دمشق به آغوش کشورهای عربی، پس از بیش از یک دهه تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب منتقل کند.

 


این سفر نشان دهنده بزرگترین چالش رژیم های ضد سوریه است. جدی بودن مواضع مصر در قبال سوریه و پیام به جامعه بین المللی مبنی بر قاطع بودن قاهره در مواضع خود در قبال دمشق نشان می دهد تغییراتی در منطقه در حال وقوع است. محور مقاومت سخنان و اظهارات بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در دیدار وزیر امور خارجه مصر تأیید می کند که گفت، سوریه توانایی شکست توطئه و مقابله با چالش ها را دارد و روابط راهبردی میان قاهره و دمشق بدون اغراق و فارغ از توافقات، مستحکم است.


بنابراین می توان گفت، سفر وزیر امور خارجه مصر به سوریه مؤید آن است تفاهماتی وجود دارد که قاهره و دمشق را در یک سنگر قرار می دهد. همچنین این سفر مقدمه ای برای سفر تعدادی از مقام های عربی به سوریه از جمله فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان خواهد بود که هر لحظه ممکن است وارد دمشق شود. خبرگزاری اسپوتنیک نیز چند روز پیش خبر سفر آتی وزیر سعودی را به دمشق منتشر کرده بود و با این سفر فهرست اقدامات مشترک عربی دمشق، بغداد و قاهره، در ریاض تکمیل می شود.


یکی از مهم ترین دلایلی که ممکن است عربستان را به تغییر موضع خود در قبال سوریه سوق دهد، آماده شدن پادشاهی عربستان برای ریاست اجلاس بعدی کشورهای عربی است و ریاض آرزو می کند این نشست از نظر دستیابی به مصالحه میان کشورهای عربی فضایی استثنایی داشته باشد. کشورهای عربی از این رویکرد حمایت می کنند و آماده ایفای نقش خود برای وحدت دیدگاه ها و تلاش برای آغاز مراحل اولیه حضور سوریه در نشست بعدی سران عرب در ریاض هستند.


زمان سفر وزیر امور خارجه عربستان به دمشق با توجه به شرایط سخت منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود و می توان این سفر را در چارچوب همکاری، هماهنگی و رایزنی مستمر میان دو کشور ارزیابی کرد. دو کشور نسبت به آنچه در منطقه می گذرد، موضع مشترک و روشنی دارند که در عرصه های منطقه ای و بین المللی متبلور است، به ویژه اینکه آمریکا و متحدانش در منطقه تلاش می کنند دوباره کارت های بازی را به هم بزنند و مانع از هرگونه تلاش برای یافتن راهی برای حل بحران سوریه شوند.

زمان سفر وزیر امور خارجه عربستان به دمشق با توجه به شرایط سخت منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود و می توان این سفر را در چارچوب همکاری، هماهنگی و رایزنی مستمر میان دو کشور ارزیابی کرد


بر این اساس، ثبات منطقه به روابط مثبت دمشق و کشورهای عربی بستگی دارد و توسعه پایدار در کشورهای منطقه تنها با روابط مثبت و باثبات سوریه و کشورهای عربی محقق می شود. برخی از این کشورها در ارتباط با دمشق تردید دارند، اما قدرت آن را از نظر سیاسی و منطقه ای به رسمیت می شناسد. همان گونه که برخی کشورها به زبان گفت و گو با دمشق روی آورده اند، به نظر می آید دشمنان دمشق نیز که مدعی برقراری ثبات در منطقه هستند، راهی جز توسل به رویکرد گفت وگو ندارند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: