صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۴۵
  • سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 14 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 07
کد خبر: ۱۷۵۹۰۵

هدف وزیر دفاع آمریکا از سفر به بغداد چیست؟

وزیر دفاع آمریکا که صبح امروز سه شنبه در سفر اعلام نشده وارد بغداد شد با نخست‌وریر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش راهبرد معاصر خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید استین» وزیر دفاع آمریکا در این دیدار همکاری مشترک میان دو کشور و عملکرد نیروهای امنیتی عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و تعقیب باندها و عناصر داعش را مورد بررسی قرار دادند.

السودانی با تأکید بر تمایل کشورش برای تقویت روابط با آمریکا در سطوح مختلف به رویکرد دولت عراق برای پیگیری روابط متوازن و متعادل با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به حاکمیت کشورها اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: عراق نقش مهمی در همگرایی دیدگاه‌ها و کاهش تنش‌ها در منطق داشته و ثبات عراق کلید امنیت و ثبات منطقه است.

آستین نیز در دیدار با السودانی بر تعهد آمریکا به حمایت از ثبات عراق تاکید کرد.

وی همچنین به تمایل کشورش برای تقویت روابط میان عراق و آمریکا در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد مدعی شد که مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق بر شکست داعش متمرکز است و هیچ هدف دیگری ندارد.

آستین همچنین از السودانی به دلیل تعیین ماهیت حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه با چشم پوشی از مخالفت‌های شدید عراقی‌ها با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان مدعی شد که این نظامیان به خواست دولت عراق در این کشور حضور دارند.

وزیر دفاع آمریکا امروز سه شنبه در سفری اعلام نشده در حالی وارد بغداد شد که همزمان با این سفر، ائتلاف پارلمانی الفتح عراق نیز از زبان نماینده خود در پارلمان صریحا اعلام کرد که در اخراج نیروهای آمریکایی تردید نخواهد کرد.

لوید آستین صبح امروز همزمان با ورود به بغداد در توییتی اعلام کرد که «در عراق است تا شراکت راهبردی آمریکا و عراق را در راستای امنیت، ثبات و حاکمیت بیشتر عراق تحکیم کند.»

یک مسئول آمریکایی نیز که خواست نامش فاش نشود به رسانه ها گفته است: این سفر با هدف اعلام التزام واشنگتن درباره ادامه حضور نظامی در عراق بعد از ۲۰ سال (از اشغال عراق به وسیله آمریکا تاکنون) صورت می گیرد.

این مسئول نظامی آمریکایی افزود: عراقی ها درباره تعهد به حفظ نیروهای ما در آنجا خواهند شنید اما فقط به این حضور نظامی محدود نمی شود و آمریکا تا حد زیادی به شراکت راهبردی با دولت عراق اهتمام دارد.

این مسئول آمریکایی ادعا کرد که آمریکا به شراکت راهبردی با عراق اهتمام دارد اما نگفت که چرا این سفر، بدون اعلام قبلی و پیش بینی نشده انجام می شود.

در همین ارتباط، برخی منابع می گویند که دیدار با مقامات دولت مرکزی بغداد و مقام های محلی اربیل در اقلیم کردستان و گفت وگو در خصوص مسائل داخلی و منطقه‌ای به ویژه ایران، از جمله برنامه‌های وزیر دفاع آمریکا خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: