صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۳۵
  • چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 15 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 07
کد خبر: ۱۷۵۹۳۱

چین:روابط پکن با اروپا توسط هیچ طرف سومی کنترل نمی‌شود

 وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد که روابط کشورش با کشورهای اروپایی هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نداده و توسط هیچ طرف سومی کنترل نمی‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر از گلوبال تایمز، چین گانگ در نشست خبری خود در حاشیه کنگره سراسری حزب کمونیست چین با تاکید بر اینکه چین و اروپا ۲ تمدن، ۲ بازار و ۲ نیروی بزرگ هستند، اظهار داشت: تعاملات ما یک انتخاب مستقل است که براساس منافع استراتژیک متقابل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه چین همواره اروپا را شریکی استراتژیک برای خود قلمداد می‌کند، تصریح کرد: ما امیدواریم که اروپا با در نظر گرفتن بحران دردناک اوکراین، واقعاً به خودمختاری استراتژیک و صلح و ثبات بلندمدت دست یابد.

این مقام ارشد چینی خواستار همکاری با اروپا در زمینه حمایت از چندجانبه گرایی، احترام متقابل و همکاری برد-برد شد و افزود: می‌خواهیم با اروپا برای غلبه بر چالش‌ها همکاری داشته باشیم و به تعمیق روابط استراتژیک جامع بین دو طرف ادامه دهیم.

وی گفت: در دیپلماسی چین، مهربانی و حسن نیت کم نیست، اما دیپلمات های چینی در صورت مواجهه با گرگ‌ها چاره‌ای جز مقابله رودررو با آنها و حفاظت از سرزمین مادری خود ندارند.

تحریم‌ها علیه چین به دلیل جنگ اوکراین غیرقابل قبول است

گانگ با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا علیه این کشور به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین اعمال کرده است، گفت: چین این بحران را به وجود نیاورده است. چین هیچ‌گونه طرفیتی در این بحران ندارد و تسلیحات را در اختیار هیچ یک از طرفین درگیری‌ها قرار نداده است.

وی ادامه داد: چرا با این حال چین باید با تحریم و تهدید مقصر این بحران شناخته شود. این موضوع کاملا غیرقابل قبول است.

روابط چین و روسیه الگویی برای روابط کشورهای بزرگ مبتنی بر اعتماد استراتژیک است

گانگ در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره روابط پکن و مسکو گفت: چین و روسیه مسری را برای روابط کشورهای بزرگ پیدا کرده‌اند که شامل اعتماد استراتژیک و حسن همجواری است.

وی افزود: این روابط الگوی خوبی برای روابط در سطح بین‌المللی است که مبتنی بر هیچ اتحاد و ائتلافی نیست و هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد. این روابط تهدیدی علیه کشورهای ثالث نیست و دخالتی را از سوی طرف سوم هم نمی‌پذیرد.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: کشورهای بزرگ باید بدانند که از یکدیگر چه می‌خواهند و اینکه بدنبال ایجاد بلوک‌های سیاسی منحصربفرد و تقویت دوستی مبتنی بر روابطی باز و صمیمانه باشند.

گانگ تاکید کرد: برخی از کشورها تنها به روابط چین و روسیه از لنز ائتلاف‌ها و اتحادهای دوران جنگ سرد می‌نگرند و هیچ چیزی را به جز تصویر خود نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه روابط مسکو و پکن تحت هدایت رهبران دو کشور است، اظهار داشت: تحت هدایت روسای جمهور دو کشور، هماهنگی جامع استراتژیک چین و روسیه برای دوره جدید به طور حتم به تکمیل قدرت خواهد انجامید./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: