صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 07
کد خبر: ۱۷۵۹۶۲

تورم سوئیس افزایش یافت

آمار جدید نشان می‌دهد که نرخ تورم در سوئیس در ماه فوریه (بهمن) بالاتر ازحد انتظار بوده است؛ موضوعی که می‌تواند احتمال تصمیم بانک مرکزی سوئیس برای افزایش نرخ بهره را در ماه جاری میلادی (مارس) تقویت کند.

به گزارش راهبرد معاصر، آمارهای اداره آمار فدرال سوئیس در روز دوشنبه نشان داد که تورم در سوئیس در ماه فوریه به طور غیرمنتظره ای شتاب گرفت که عمدتاً به دلیل افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما، اجاره و هزینه های انرژی بود.

قیمت مصرف کننده در ماه گذشته 3.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و این نرخ بالاتر از میانگین تخمین بلومبرگ بود چرا که نرخ 3.1 درصدی را پیش بینی می کرد.

 این رسانه گفت که تورم فوریه در ارتباط با افزایش قیمت حمل و نقل هوایی، تعطیلات بسته، اجاره و بنزین است که نشان می دهد بانک مرکزی کشور باید سیاست های پولی خود را افزایش دهد.

این داده ها نشان می دهد که تورم اصلی در سوئیس بدون احتساب قیمت انرژی و مواد غذایی نیز برای سومین ماه متوالی شتاب گرفت و به 2.4 درصد رسید.

جردن توماس رئیس بانک ملی سوئیس، در حالی که توانسته پایین‌ترین نرخ تورم را در میان اقتصادهای بزرگ اروپایی حفظ کند، رشد مداوم قیمت‌ها احتمالا بانک مرکزی را مجبور به افزایش نرخ‌ها خواهد کرد.

تورم سوئیس در ژانویه 3.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت گاز و برق بود. 

این نرخ همچنین از پیش‌بینی‌های 2.9 درصدی اقتصاددانان فراتر رفت و بالاترین رقم از آگوست 2022 بود.

قیمت مسکن و انرژی 5.1 درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه‌های حمل و نقل عمومی 4.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

 قیمت گاز به تنهایی 40.3 درصد در ماه ژانویه به طور سالانه افزایش یافت، در حالی که برق 25.5 درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی همچنین ابراز نگرانی کرده است که شرکت ها اکنون بیشتر احتمال دارد قیمت های بالاتر را به مشتریان منتقل کنند. / برنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: