صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 11
کد خبر: ۱۷۶۲۱۴

نقش محوری عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان

مشاور نخست وزیر عراق گفت: دیپلماسی اعتدالی بسترساز روابط مستحکم و برقراری ثبات در منطقه است.

به گزارش راهبرد معاصر. «فادح الشمری»، مشاور نخست‌وزیر عراق بر نقش «محوری» این کشور در دستیابی ایران و عربستان به توافق از سرگیری روابط تاکید کرد.

 

الشمری در توئیتی نوشت: این توافق را به همسایگان عزیزمان عربستان و ایران تبریک می‌گوییم.

 

وی گفت: دیپلماسی اعتدالی بسترساز روابط مستحکم و ایجاد ثبات در منطقه است و بازتاب مثبتی بر صلح جهانی خواهد داشت.

 

الشمری با تاکید بر اینکه عراق نقشی محوری و پویا در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های دو کشور دوست ایفا کرد، اظهار داشت: دولت عراق به شکل جدی و مصرانه برای صفرسازی بحران‌ها در منطقه و برقراری پایه و اساس ثبات مستمر و ایجاد اقتصاد آزاد برپایه سیاست اعتدالی و روابط متوازن تلاش می‌کند تا این منطقه از جهان پس از آنکه عرصه جنگ‌ها و منازعات بود به مرکز صلح و ثبات تبدیل شود و این امر تنها از طریق گره زدن منافع راهبردی‌مان به یکدیگر میسر است.

 

این در حالی است که السودانی جمعه شب تماسی از سوی علی شمخانی که هم اکنون در پکن، پایتخت چین به سر می برد، دریافت کرد.

 

در این تماس، شمخانی از نقش عراق در مذاکرات میان عربستان و ایران و تلاش‌های این کشور که برای نزدیکی دیدگاه های دو کشور و دستیابی به توافق جدیدی میان آن ها در پکن انجام شد، قدردانی کرد.

 

نخست وزیر عراق نیز با تبریک به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مناسبت دستیابی به این توافق، تاکید کرد: این توافق به افزایش هماهنگی میان کشورهای اسلامی کمک می کند که تاثیر مثبتی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت و فرصت های بیشتری را برای توسعه و پیشرفت فراهم می کند.

 

همچنین «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، تاکید کرده بود: توافق عربستان و ایران نتایج مثبتی را به همراه دارد و فضای جدیدی را برای اندیشیدن به منافع منطقه فراهم خواهد کرد. توافق ایران و عربستان تحقق عملی دیدگاه دو طرف درباره اولویت گفتگو، به عنوان راهی برای کاهش تنش است.

 

پیش از این، در جریان مذاکرات فشرده مسئولین نهادهای امنیت ملی ایران و عربستان که از 6 تا 10 مارس در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد، دو کشور توافق کردند که پس از 7 سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

 

بر اساس توافق دو کشور، وزیران خارجه ایران و عربستان ضمن ملاقات با یکدیگر، حداکثر ظرف دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط را فراهم خواهند کرد.

 

عراق آغازگر مذاکرات تهران و ریاض بود و 5 دوره از مذاکرات دو کشور در سطح کارشناسان امنیتی در بغداد برگزار شد./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: