صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۴۷
  • چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
  • Wednesday 29 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 11
کد خبر: ۱۷۶۲۱۸

پکن: سرنوشت خاورمیانه باید در دست مردمش باشد

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی گفت خاورمیانه متعلق به مردم آن است و سرنوشتش باید در دست مردم این منطقه باشد.

به گزارش راهبرد معاصر، وانگ یی مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، تصمیم ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را «پیروزی صلح» خواند.

 

وی گفت «پیروزی گفت‌وگو و پیروزی صلح است» و افزود: در دنیای پرتلاطم امروز خبری خوب و مهم بود و سیگنالی روشن فرستاد.

 

به گزارش شبکه سی‌جی‌تی‌ان، وانگ از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین این اظهارات را بعد از میزبانی مذاکرات بین این دو کشور غرب آسیا در پکن در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد.

 

وانگ هنگام توضیح درباره اهمیت این گفت‌وگوها افزود: علاوه بر بحران اوکراین، مسائل زیادی در رابطه با صلح و معیشت مردم وجود دارد که نیاز به توجه جامعه بین‌المللی دارد و باید به موقع طرف‌های مربوط به آن رسیدگی کنند.

 

وی در اشاره به توافق تهران و ریاض افزود: ثابت شده که هر چقدر هم که مسئله پیچیده باشد و چالش هر چقدر حاد باشد، تا زمانی که طرفین بتوانند با روحیه احترام متقابل گفت‌وگو را در شرایط برابر انجام دهند، راه‌حل‌هایی پیدا خواهند کرد که برای همه طرف‌ها قابل قبول است.

 

وانگ تصریح کرد «خاورمیانه متعلق به مردم خاورمیانه است و سرنوشت آن باید در دست مردم خاورمیانه باشد». او همچنین گفت که کشورهای منطقه با روحیه استقلال، تقویت همبستگی و همکاری عمل خواهند کردند و برای ساختن خاورمیانه صلح‌آمیزتر، باثبات‌تر و مرفه‌تر دست در دست هم خواهند داد.

 

این مقام ارشد چین جمعه به رسانه‌ها گفت که گفت‌وگوهای پکن بر اساس اجماع رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفته و افزود از همان ابتدا رئیس‌جمهور شی از مذاکرات صراحتاً حمایت کرده است.

 

به گزارش فارس، به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

 

در پایان این مذاکرات، جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

 

در این بیانیه آمده است: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

 

در این بیانیه همچنین عنوان شده که وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: