صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 25
کد خبر: ۱۷۷۳۷۱
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

صورت‌بندی دور جدید منازعات داخلی آمریکا

منازعات احتمالی در آمریکا، نقطه آغاز بحران‌های داخلی در این کشور نیست، بلکه نقطه آشکارساز آن به‌شمار می‌رود که ترامپیسم یک طرف این دعواست. بسیاری از نژادپرستان و مهاجرستیزان آمریکایی که در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 2016 و 2020 میلادی حامیان مطلق و قطعی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌شمار می‌رفتند، دستگیری وی را خط قرمز خود قلمداد می‌کنند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها بحث بر سر دستگیری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در محافل امنیتی و داخلی این کشور بسیار پررنگ و داغ است. آلوین برگ، دادستان منهتن دستور دستگیری ترامپ را به اتهام پرداخت حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن صادر کرد و ممکن است به زودی از سوی پلیس نیویورک دستگیر شود. 

 


پرونده اعطای حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن از سوی ترامپ بر این موضوع استوار است که چگونه در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ ترامپ بعد از آنکه وکیلش مایکل کوهن به این هنرپیشه حق‌السکوت داد، این پول را به وکیل خود بازگرداند. در هر حال ترامپ روزهای خوبی را سپری نمی کند. 

 

واقعیت این است منازعات احتمالی پیش رو در آمریکا، نقطه آغاز بحران‌های داخلی در این کشور نیست، بلکه نقطه آشکارساز آن به‌شمار می‌رود

طرفداران ترامپ در روزهای اخیر در اوهایو، تگزاس، فلوریدا، کالیفرنیا و نیویورک فراخوان‌هایی داده اند. حتی آن‌ها تهدید کردند محل برگزاری دادگاه رئیس جمهور سابق این کشور را در اعتراض به بازداشت وی منفجر خواهند کرد. بسیاری از رسانه های آمریکایی در تلاش هستند منازعه پیش رو را در قالب جدال ترامپ- ضد ترامپ در کشورشان تفسیر کنند. با وجود این، اگر نگاه مشخص تری نسبت به پدیده ترامپیسم داشته باشیم، متوجه خطای این تحلیل القایی خواهیم شد. 

 

 

واقعیت این است منازعات احتمالی پیش رو در آمریکا، نقطه آغاز بحران‌های داخلی در این کشور نیست، بلکه نقطه آشکارساز آن به‌شمار می‌رود که ترامپیسم یک طرف این دعواست. بسیاری از نژادپرستان و مهاجرستیزان آمریکایی که در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 2016 و 2020 میلادی حامیان مطلق و قطعی ترامپ به‌شمار می‌رفتند، دستگیری رئیس‌جمهور سابق آمریکا را خط قرمز خود قلمداد می کنند. آن‌ها معتقدند ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا بر مبنای نوعی ملاحظات امنیتی درصدد حذف ترامپ بر آمده و همین موضوع، آن‌ها را خشمگین کرده است. 

 

 

ماجرا عمیق تر از این سطح است و نمی توان مجادله درون آمریکایی شکل گرفته را  صرفاً حول شخصیت یا افکار ترامپ تفسیر کرد. 

 

 

در سال 2018 میلادی و قبل از شیوع ویروس کرونا، زمانی که ترامپ با قدرت مشغول حکمرانی بر آمریکا بود، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا جملات هشدارآمیزی را در زمینه وقوع جنگ داخلی در آمریکا بیان کرد. تیلرسون به سران دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه) هشدار داد شکاف‌های جاری میان مردم آمریکا به اندازه ای پررنگ شده که پیش‌شرط‌های وقوع جنگ داخلی را فراهم کرده است. 

 

 

در آن زمان هشدار تیلرسون از سوی بسیاری از جامعه‌شناسان آمریکایی تأیید شد، اما مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی این کشور علاقه ای نسبت به درک آن نداشتند. اکنون در سال 2023 میلادی، دستگیری ترامپ می تواند بهانه ای برای وقوع بحران تلقی شود، هرچند که اصل و ریشه منازعات داخلی ارتباطی به شخص ترامپ ندارد. 

 

 

شکاف‌های اقتصادی، اختلافات طبقاتی، نارضایتی های اجتماعی، خشم رنگین پوستان نسبت به تبعیض نژادی سیستماتیک، نارضایتی از ساختار خدمات عمومی و … ازجمله مواردی هستند که هر یک حکم کاتالیزور و عامل تسریع کننده را در وقوع و استمرار بحران داخلی آمریکا خواهند داشت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: