صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۶
  • شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 10 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 29
کد خبر: ۱۷۷۳۹
چهار راهبرد پاریس علیه ایران

چرا فرانسه برای نجات برجام صلاحیت ندارد؟

پاریس که میزبانی از گروهک تروریستی منافقین را در کارنامه خود ثبت کرده است، بارها ایران را به رفتارهای تحریک برانگیز و بی ثبات کننده متهم کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «دیلی استار» 6 مرداد 98، در گزارشی نوشت: «تلاش های "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه برای نجات برجام راه به جایی نبرده است».  در ماههای اخیر و به خصوص پس از ضرب الاجل برجامی ایران در 18 اردیبهشت 98، فرانسه به طرق مختلف تلاش کرد تا خود را در جایگاه منجی برجام بنشاند. اما دلایل راهبردی وجود دارد که این کشور به هیچ عنوان صلاحیت نشستن در جایگاه منجی برجام را ندارد.

 

پلیس بد مذاکرات

در مذاکرات هسته ای دولت یازدهم (دولت اول روحانی) با 1+5، کارشکنی فرانسه و سنگ اندازی این کشور در مذاکرات به حدی گسترش یافت که در کنار آمریکا لقب «پلیس بد مذاکرات» را از آنِ خود کرد. نکته قابل توجه اینجاست که اقدامات ضد ایرانی پاریس در پسابرجام شدت و حدت بیشتری به خود گرفت. اخراج یک دیپلمات ایرانی از پاریس، ممانعت از حضور غرفه ایران و همچنین بازدیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه بین المللی مواد غذایی پاریس در پاییز 97، متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریسم، امتناع بانک های فرانسوی از همکاری با ایران، امتناع پاریس از خرید نفت ایران و...تنها بخش کوچکی از اقدامات ضدایرانی فرانسه در پسابرجام است.

 

عدم پایبندی به تعهدات

فرانسه یکی از اعضای بدهکار در برجام است. عضوی که به تعهدات خود عمل نکرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در هفته های گذشته تاکید کرد که اعضای اروپایی برجام(فرانسه،انگلیس،آلمان) فقط حدود یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده اند. این یعنی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه 99 درصد تعهدات خود را انجام نداده اند. این پرسش مطرح می شود که وقتی کشوری در یک توافق، 99 درصد تعهداتش را انجام نداده است، صلاحیت نجات آن توافق را دارد؟!

 

مهمان نواز خوب برای دشمنان ایران

فرانسه میزبان، حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است، اگر چه امروز سخن از «اشرف 3» و کمپ آلبانی به گوش می رسد اما رگ حیاتی این فرقه هنوز در پاریس شریان دارد. گروهکی جنایتکار که 17 هزار ایرانی را مظلومانه به شهادت رسانده است. نکته قابل تأمل اینجاست که پاریس حتی پس از امضای برجام نیز از حمایت خود از این گروهک تروریستی دست برنداشت؛ تا آنجا که در تیرماه ۹۶ تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس نشست گروهک تروریستی منافقین را برگزار کرد! علاوه بر این، در شهریور۹۷ تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند و پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!    

 

پاریس که میزبانی از گروهک تروریستی منافقین را در کارنامه خود ثبت کرده است، بارها ایران را به رفتارهای تحریک برانگیز و بی ثبات کننده متهم کرده است. برای نمونه دفتر ریاست جمهوری فرانسه در آذر ۹۷ به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند!؛ در همان مقطع هیئت‌های نمایندگی فرانسه و انگلیس در سازمان ملل در اقدامی ضدایرانی از شورای امنیت خواستند تا آزمایش موشکی که ادعا می‌شد ایران به تازگی انجام داده است را بررسی کند!

 

هدف مشترک، شیوه رفتار متفاوت

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه- مهر 97- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

 

«بوریس جانسون» وزیر خارجه اسبق انگلیس و نخست وزیر فعلی این کشور- اردیبهشت 97- در یادداشتی در نیویورک‌تایمز از محدودیت‌های در نظر گرفته شده در برجام علیه ایران به عنوان «دستبند» نام برده و با تاکید بر اینکه این دستبند نباید باز شود، تصریح کرد:«بزرگترین ضعف برجام، بند غروب آن در سال 2025 است».

 

مقامات ارشد دولت ترامپ نیز تاکنون بارها تاکید کرده اند که آشکارترین نقص توافق هسته‌ای (برجام)، «بند غروب آفتاب»(دائمی نبودن محدودیت های برجامی ایران) و عدم درج مسئله موشکی و قدرت منطقه ای ایران در برجام است.

 

همانطور که رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس و مقامات دولت ترامپ اذعان کرده اند، آمریکا و تروئیکای اروپایی(فرانسه، انگلیس،آلمان) در موضوع ایران دارای هدف مشترک هستند. هدف اصلی پاریس و لندن و برلین و واشنگتن، نه احقاق حقوق برجامی ایران و نه لغو تحریم ها و نه گشایش اقتصادی برای مردم ایران، بلکه دائمی کردن برجام و تعمیم خسارت محض توافق هسته ای به دیگر مولفه های قدرت کشورمان است.

 

بهره سخن

اما نتیجتاً در هفته‌های گذشته، «امانوئل بون» مشاور رئیس جمهور فرانسه در سفر به تهران طرح «توقف در برابر توقف» یا همان «فریز در برابر فریز» را مطرح کرد؛ اینکه ایران کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کند و در ادامه ترامپ برای کاهش تحریم ها تصمیم بگیرد! این یعنی اقدام نقد ایران در مقابل وعده نسیه طرف مقابل.

نظام سلطه در مواجهه با کشورها همواره از ترفند «پلیس خوب-پلیس بد» استفاده می کند. ژست میانجیگری و منجی گری پاریس در این روزها نیز همان بازی در نقش پلیس خوب است. هدف مشترک پلیس خوب و پلیس بد، متوقف کردن روند کاهش تعهدات برجامی ایران و دائمی کردن محدودیت های برجامی کشورمان و تعمیم برجام به حوزه های موشکی و قدرت منطقه ای و حقوق بشر و...است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: