صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 04
کد خبر: ۱۷۸۳۷۷

استقبال بایدن از پیوستن فنلاند به ناتو

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی از پیوستن فنلاند به‌عنوان سی‌ویکمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال کرد و از ترکیه و مجارستان خواست فرایند تصویب عضویت سوئد در ناتو را در اسرع وقت تکمیل کنند.

به گزارش راهبرد معاصر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در پی عضویت رسمی فنلاند به ناتو، در بیانیه ای اعلام کرد: امروز، من این افتخار را دارم که از فنلاند به عنوان سی و یکمین متحد ناتو استقبال می کنم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: فنلاند و سوئد در ماه می ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند. هر دو کشور دارای دموکراسی قوی با ارتش های بسیار توانمند هستند و ارزش ها و دیدگاه های ما و این دو کشور برای جهان مشترک است. کمتر از یک سال بعد از درخواست، ما از فنلاند به عنوان عضو ناتو استقبال می کنیم. این سریع ترین روند تصویب عضویت ناتو در تاریخ مدرن است.

وی تصریح کرد: من مشتاقانه انتظار استقبال هرچه زودتر از سوئد به عنوان عضو ناتو هستم و ترکیه و مجارستان را تشویق می کنم که روند تصویب عضویت این کشور در ناتو را بدون تاخیر به پایان برسانند.

وی ادامه داد: زمانی که پوتین جنگ بیرحمانه و تجاوزکارانه خود را علیه مردم اوکراین آغاز کرد، فکر کرد که می تواند میان اروپا و ناتو اختلاف ایجاد کند. او اشتباه می کرد. امروز ما بیش از هر زمان دیگری متحد هستیم و با هم با حضور فنلاند به عنوان جدیدترین متحدمان, به حفظ امنیت فراآتلانتیک، دفاع از هر وجب از خاک ناتو و مقابله با هر چالشی که با آن روبرو هستیم، ادامه خواهیم داد.

پرچم فنلاند روز سه‌شنبه به‌عنوان سی‌ویکمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی طی تشریفاتی در مقر ناتو در بروکسل به اهتزاز درآمد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران گفت: پیوستن فنلاند به ناتو هم برای این کشور و هم برای این سازمان تحولی مناسب است. فنلاند دارای نیروهای با ظرفیت بالایی است و سال‌ها دوشادوش اعضای ناتو کار کرده است.

وی افزود: عمیقا مفتخرم که عضویت کامل فنلاند را در ائتلاف ما خوشامد بگویم. ما همچنین در انتظار پیوستن سوئد در اسرع وقت هستیم.

دبیرکل ناتو ادعا کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌خواست درهای ناتو را ببندد اما ما نشان دادیم که او در این ماموریت شکست خورده است. تهدید و ارعاب کار نمی‌کند و مرزهای ناتو گسترش یافته است.

سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند نیز در بیانیه ای گفت: هر کشوری امنیت خود را به حداکثر می‌رساند و فنلاند هم در همین چارچوب اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه عضویت در ناتو موقعیت بین‌المللی و فضای مانور ما را تقویت می‌کند افزود: ما به‌عنوان یک شریک مدت‌هاست که فعالانه در فعالیت‌های ناتو شرکت کرده‌ایم و در آینده در زمینه بازدارندگی و دفاع جمعی ناتو مشارکت خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، فنلاند و سوئد سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. فنلاند یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

پوستن فنلاند به ناتو، هم زمان با هفتاد و چهارمین سالگرد امضای پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ صورت گرفت و اولین گسترش مرزهای این ائتلاف دفاعی از زمان پیوستن مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۰ است./ایرنا

نظر شما