صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۳۱
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 08
کد خبر: ۱۷۸۷۹۴

مسکو از تلاش اوکراین برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه ارتش روسیه خبر داد

روسیه اعلام کرده است که نیروهای اوکراینی در حال تحریک روسیه و استفاده از مواد شیمیایی در خط مقدم نبرد است.

به گزارش راهبرد معاصر، یک مقام روس حاضر در جبهه جنگ اوکراین اعلام کرده است که ارتش اوکراین با استفاده از مهمات توپخانه و تزریق مواد سمی به این مهمات برای انجام اقدامات تحریک آمیز در منطقه آماده می‌شود.

 

این مقام روسی گفته است که اوکراینی‌ها برای استفاده از مواد شیمیایی در تسلیحات خود طی دو هفته گذشته منطقه‌ای را به عنوان خط مقدم در برابر نیروهای روسی در شهرک آختیرکا در منطقه سوومی آماده کرده‌اند و مدعی هستند آن جا خط مقدم آن‌هاست تا با کشاندن نیروهای روسی عملیات شیمیایی خود را در همان‌جا انجام دهند.

 

این مقام روسی گفته است که وضعیت فعلی و شواهد بدست آمده از استفاده نیروهای اوکراینی از مواد شیمیایی از جمله مسمویت و آسیب دیدگی برخی نیروهای نظامی در حال استفاده از این مواد بهترین شواهد و مدرک برای ارائه به غرب درباره استفاده ارتش اوکراین از مواد شیمیایی است.

 

مقامات روسیه پیش از این اعلام کرده بودند که آمریکا در اوکراین، 46 مرکز تولید تسلیحات میکروبی و شیمیایی داشته که اندکی پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین این لابراتوارها بسته شده‌اند.

 

پیش از این نیز گفته می شد که هانتر بایدن، فرزند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، حمایت مالی لابراتوارهای شیمیایی و میکروبی فعال در اوکراین را بر عهده دارد.

 

بر اساس این گزارش، آمریکا سابقه استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ‌های مختلف از جمله ویتنام، لائوس، کامبوج و عراق را در کارنامه دارد که تنها در 3 کشور اول ذکر شده بیش از 20 تن تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار داده که تاثیرات این تسلیحات هنوز هم در این کشورها بخصوص عراق بر روی کودکان تازه متولد شده، قابل مشاهده است./ تسنیم

نظر شما