صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۴:۵۳ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 14
کد خبر: ۱۷۸۹۸۰
یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛

اهمیت روز قدس با توجه به آشوب در سرزمین‌های اشغالی

با در پیش بودن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان این فرصت برای مسلمانان سراسر جهان پیش می‌آید مخالفت خود را با سیاست‌های متجاوزانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی ابراز کنند. در همین راستا دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار مشارکت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس به‌عنوان بخشی از رویارویی مردم فلسطین و منطقه در دفاع از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی شد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در ماه مبارک رمضان و درحالی‌که مسلمانان سراسر جهان به برگزاری مناسک دینی خود مشغولند، فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی با مصائب ناشی از وحشی‌گری‌ صهیونیست‌های افراطی دست و پنجه نرم می‌کنند.


پروژه تقدس زدایی از مسجدالاقصی و از میان بردن تدریجی این نماد اسلامی که از سال‌ها پیش به وسیله رژیم صهیونیستی دنبال شده است، سال جاری نیز به ویژه به دلیل تقارن «عید پسح» صهیونیست ها با ماه مبارک رمضان پی گرفته شد. با مراسم صهیونیست ها بهانه‌ای فراهم شد تا نیروهای رژیم صهیونیستی به ضرب و شتم و دستگیری نمازگزاران فلسطینی اقدام کنند.

به دنبال تحریکات رژیم صهیونیستی که به ایجاد ناآرامی و اعمال خشونت گسترده علیه فلسطینیان منجر شد، حمله موشکی گسترده گروه‌های مقاومت مستقر در جنوب لبنان رقم خورد


گروه‌های افراطی صهیونیست که سال گذشته با موضع‌گیری قاطع جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، از قربانی کردن حیوانات در صحن مسجدالاقصی عقب نشسته بودند، امسال دوباره هم زمان با عید پسح برای این مراسم فراخوان دادند تا هدف دیرینه قداست زدایی و بیرون راندن مسلمانان از مسجدالاقصی را فراهم کرده باشند.

 


واکنش مسلمانان

به دنبال تحریکات رژیم صهیونیستی که به ایجاد ناآرامی و اعمال خشونت گسترده علیه فلسطینیان منجر شد، حمله موشکی گسترده گروه‌های مقاومت مستقر در جنوب لبنان رقم خورد که به تعبیری، بزرگترین حمله موشکی از این دست به خاک رژیم صهیونیستی در 17 سال گذشته بود.


در زمینه دیپلماتیک، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله آنها به نمازگزاران فلسطینی و تحصن کنندگان در این مکان مقدس را به شدت محکوم کرد. وی از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواست هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود و رژیم صهیونیستی را ناگزیر به توقف تنش‌های خطرناک کنند.


به نظر بسیاری از کارشناسان، بحران جاری در سرزمین‌های اشغالی فرار رو به جلوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است تا از فشار شدید انتقادات علیه وی و طرح‌ جنجالی اصلاحات قضایی پیشنهادی کاسته شود.


کابینه رژیم صهیونیستی پیش تر با ازسرگیری شهرک‌سازی‌‌ها، تصویب طرح جنجالی اخراج فلسطینیان از قدس، حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصی، تأکید بر الحاق قسمتی از خاک اردن به اراضی اشغالی و حمله و اعمال خشونت علیه ساکنان فلسطین به بحران آفرینی روی آورده بود.


حملات روز جمعه در تل‌آویو به کشته شدن یک گردشگر ایتالیایی منجر و باعث شد راست گرایانی که عمدتاً حامیان کابینه نتانیاهو هستند، خواهان تغییرات قضایی مورد نظر شوند تا در شرایط فعلی رژیم صهیونیستی، دست کابینه برای مهار ناامنی ها باز باشد.


واضح است نتانیاهو و دیگر افراطیون رژیم صهیونیستی به دنبال گره زدن بحران‌های بیرونی به اوضاع داخلی خود هستند تا راه مفری از اوضاع نابسامان سیاسی فعلی بیابند.

 
اهمیت برگزاری باشکوه روز قدس

علاوه بر واکنش گروه‌های مقاومت اسلامی و پاسخ‌های شبه نظامی چند روز گذشته به خشونت‌های رژیم صهیونیستی، عامل مهم دیگری که می‌تواند به اهرم فشار بین‌المللی برای تعدیل رفتار ظالمانه این رژیم تبدیل شود، مراسم روز جهانی قدس است.

کابینه رژیم صهیونیستی پیش تر با ازسرگیری شهرک‌سازی‌‌ها، تصویب طرح جنجالی اخراج فلسطینیان از قدس، حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصی، تأکید بر الحاق قسمتی از خاک اردن به اراضی اشغالی و حمله و اعمال خشونت علیه ساکنان فلسطین به بحران آفرینی روی آورده بود


با در پیش بودن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، این فرصت برای مسلمانان سراسر جهان و حتی غیر مسلمانانی که با ظلم و سلطه در همه ابعاد آن مخالف اند پیش می‌آید مخالفت خود را با سیاست‌‌های متجاوزانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی ابراز کنند.


در همین راستا سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار مشارکت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس به عنوان بخشی از رویارویی مردم فلسطین و منطقه در دفاع از بیت المقدس و مسجدالاقصی شد. به تعبیر وی، اتفاقات قدس، کرانه باختری و سوریه به هم ارتباط دارند و حول یک موضوع هستند.


سالی که گذشت، سالی متفاوت برای سیاست داخلی رژیم صهیونیستی بود. بسیاری از مردم و احزاب چپگرای مخالف کابینه نتانیاهو علیه وی موضع گرفتند و به خیابان‌ها آمدند که هنوز هم با وجود تدابیر شدید امنیتی، اعتراضات ادامه دارد.


حضور گسترده مردم جهان در راهپیمایی و مراسم روز قدس می‌تواند روند منزوی ساختن رادیکالیسم صهیونیستی را تسریع بخشد. اقدامات فرهنگی در کنار آگاهی بخشی به افکار عمومی جهانی، بخش مهمی از مبارزه مقاومت اسلامی است که اهمیتی هم طراز با مبارزه نظامی دارد و روز جهانی قدس، بستر مناسبی را برای اقدامات فرهنگی فراهم می‌کند .


علاوه بر این، اعلام همبستگی و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین به وسیله ملت‌های دنیا می‌تواند موجب دلگرمی آنها و ادامه پایمردی و مقاومت در راه مبارزه علیه تجاوزگری رژیم صهیونسیتی باشد؛ موضوعی که متأسفانه در سال‌های اخیر با وادادگی برخی دولت ‌های اسلامی، طرح آمریکایی-صهیونیستی توافق ابراهیم و سکوت جهان عرب در برابر جنایات صهیونیسم موجب دلشکستگی فلسطینیان شده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: