صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 11
کد خبر: ۱۷۹۳۱۰

خاندوزی: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار ثبت شد و این عدد بدون احتساب صادرات برق است که ۹.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته و بالاترین عدد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته است.

به گزارش راهبرد معاصر،  سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین (ع)، اظهار داشت: سرمایه شرکت‌های بورسی در سال گذشته بدون تجدید ارزیابی‌ها 294 هزار میلیارد تومان افزایش داشته که در مقایسه با این میزان در سال 1400 می‌بینیم که 100 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

 

وی افزود: انتشار اوراق بخش خصوصی در بورس به معنای تامین مالی شرکت‌ها هم از 35 همت در سال 1400 به 135 هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت که نشان‌دهنده انضباط مالی دولت است.

 

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین خاطر نشان کرد: ما موفق شدیم بدون استقراض از خزانه بابت منابع عمومی بودجه از بانک مرکزی کل سال 1401 را پشت سر بگذاریم که رخداد مهمی است. سهم منابع عمرانی از کل پرداخت‌های دولت در دهه 90 کاهش یافته بود اما دولت سیزدهم کل بودجه عمرانی دولت را از 12.7 درصد به 17 درصد افزایش داد. این افزایش کل سهم عمرانی بالاترین عدد محقق‌شده بعد از سال 91 است. هم‌چنین میزان تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرکی و منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی قابل توجه بوده است.

 

خاندوزی بیان کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته 53 میلیارد دلار ثبت شد و این عدد بدون احتساب صادرات برق است که 9.7 درصد نسبت به سال 1400 رشد داشته و بالاترین عدد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته است. 59 میلیارد دلار واردات در کشور صورت گرفت که 12.5 درصد بیشتر از سال 1401 است و توانستیم ارز آن را تامین کنیم.

 

وی گفت: رشد نقدینگی در سال گذشته کاملا محسوس کاهش یافته و میزان رشد 28.2 درصد برای نقدینگی از ابتدای سال 1401 تا 18 اسفند سال گذشته مشخص شده است. این عدد کمترین میزان رشد نقدینگی بعد از سال 1397 است که حاکی از این است که دولت در کنترل نقدینگی موفق عمل کرده است.

 

** ماه آینده به عربستان سفر خواهم کرد

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال تأسیس اتاق بازرگانی ایران و عربستان اظهار داشت: در سال‌های گذشته 7 کمیسیون مشترک بین ایران و عربستان را برگزار کردیم و 20 سند همکاری و تجاری بین دو کشور مبادله شده است. سقف تعاملات اقتصادی رکورد 800 میلیون دلار را ثبت کرده و با توجه به اراده جدی دو طرف برای افزایش تعاملات، مسأله اتاق بازرگانی ایران و عربستان در دستورکار است و سازمان توسعه تجارت در حال تهیه نقشه راه توسعه روابط اقتصادی با عربستان است که نهایی خواهد شد. طبق هدف‌گذاری انجام شده و ظرفیت‌ها در گام اول، احیای روابط تا یک میلیارد دلار است.

 

خاندوزی عنوان کرد: در برخی سال‌های گذشته تبادل تجاری صفر را با عربستان داشته‌ایم و سال گذشته 15 میلیون دلار صادرات داشتیم و واردات نیز انجام نمی‌گرفت و امیدواریم میزان تعامل یک میلیارد دلار در گام اول به سرانجام برسد. بنده اواخر اردیبهشت‌ماه به عربستان سفر خواهم داشت و امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم.

 

** تورم سال گذشته 46.5 درصد بود

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره میزان تورم سال گذشته و پیش‌بینی برای سال جاری عنوان کرد: تورم 12 ماهه سال گذشته 46.5 درصد اعلام شده و این عدد از جمله اعدادی است که نسبت به سال قبل و با هدف‌گذاری دولت نامطلوب بوده و مورد قبول نیست ولی امیدواریم برای امسال به جهت کاهش عوامل برون‌زا و تلاش‌ها و تدابیر دیپلماسی کشور و هم‌چنین کنترل موتورهای تورمی از جمله کسری بودجه، ایجاد انضباط و کنترل نقدینگی برای امسال شاهد عدد پایین‌تری باشیم و جزییات آن را بانک مرکزی اعلام خواهد کرد./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: