صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۱۹
  • چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 10 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 12
کد خبر: ۱۷۹۴۳۲

پیشنهاد تشکیل «ناتوی اقتصادی» علیه چین و روسیه

نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق انگلیس قرار است در یک سخنرانی در روز چهارشنبه از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به چین انتقاد کند.

به گزارش راهبرد معاصر، لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس قرار است در یک سخنرانی از سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به چین انتقاد و آن را نشانه ضعف اروپا توصیف کند.

 

روزنامه گاردین به بخش‌هایی از متن سخنرانی لیز تراس دست یافته است.

 

اظهارات امانوئل ماکرون در سفر چین و بعد از آن با انتقادهای گسترده‌ای همراه شده است. او در این سفر از پکن برای اتمام جنگ اوکراین کمک خواست و توصیه کرد که اروپا نباید در اختلافات میان آمریکا و چین بر سر تایوان از هیچ یک از دو طرف دفاع کند.

 

تراس در این سخنرانی تصریح خواهد کرد که هر گونه مماشات از سوی رهبران کشورهای غربی در برابر شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اشتباه خواهد بود.

 

او همچنین از دولت انگلیس به ریاست ریشی سوناک خواهد خواست فشارهای اقتصادی بر چین را در شرایطی که پکن «مشغول تهدید تایوان» است افزایش دهد.

 

او همچنین خواهد گفت که «جهان آزاد بایستی به تهدیدهای ناشی از رژیم‌های اقتدارگرا نگاهی واقع‌بینانه داشته باشد.»

 

تراس در سخنرانی خود در اندیشکده هریتیج در واشنگتن همچنین خواهد گفت ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ «علیه سرمایه‌داری غرب متحد هستند. به همین دلیل است که سفر سران کشورهای غربی به چین و درخواست از چین برای حمایت جهت پایان دادن به جنگ، اشتباه و نشانه ضعف است.»

 

نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت: «در عوض، انرژی ما باید صرف انجام اقدامات بیشتر برای حمایت از تایوان شود. لازم است ما اطمینان حاصل کنیم تایوان می‌تواند از خودش دفاع کند. ما باید قبل از آنکه خیلی دیر شود فشارهای اقتصادی بر چین را افزایش دهیم.»

 

لیز تراس همچنین از انگلیس خواهد خواست با پیروی از رویکرد هلند و آمریکا محدودیت‌هایی در زمینه فناوری علیه چین اعمال کند. او همچنین بار دیگر بر طرح تشکیل «ناتوی اقتصادی» که دو ماه پیش در ژاپن مطرح کرد تأکید خواهد کرد.

 

ریشی سوناک نسبت به لیز تراس موضع نرم‌تری نسبت به چین اتخاذ کرده است. دولت او در جدیدترین راهبرد امنیت ملی که در ماه مارس منتشر کرد از قرار دادن چین در دسته «تهدیدها» خودداری کرد و در عوض چین را به عنوان یک «چالش» معرفی کرد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: