صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 18
کد خبر: ۱۸۰۲۱۸

رایزنی مقامات چین و اسرائیل درباره توافق ایران و عربستان و اجرای برجام

وزیر خارجه چین روز دوشنبه در گفت‌‌وگوی تلفنی با همتای صهیونیستی خود در زمینه مسائل مهم منطقه ازجمله احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان و اجرای برجام رایزنی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر خبرگزاری «شینهوا»، «چین گانگ» وزیر خارجه چین در گفت‌‌وگوی تلفنی با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم اسرائیل در زمینه تنش در سرزمین‌های اشغالی و بیان نگرانی پکن از این مسئله، به موضع احیای روابط دیپلماتیک ایران وعربستان پرداخت.

گانگ تاکید کرد که عربستان سعودی و ایران اخیرا روابط دیپلماتیک خود را از طریق گفت‌وگو احیا کردند و این اقدام نمونه خوبی برای غلبه بر اختلافات از طریق گفت‌وگو است.

وزیر خارجه چین افزود: «امید است همه طرف‌ها از فرصت مساعد برای ادامه گفت‌وگو،اجرای برجام و حفظ صلح و آرامش در خاورمیانه استفاده کنند.»

ژنرال «یوزی کوپرواسر» کارشناس ارشد «انجمن امنیت دفاعی اسرائیل» و کارشناس امور ایران به تازگی به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت که تصور در منطقه این است که آمریکا ضعیف شده و مایل به حمایت از متحدان خود نیست. وی نزدیک شدن عربستان سعودی به ایران را به عنوان نمونه ذکر کرد و گفت که چین با دور زدن آمریکا میانجی توافق دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی شد .

این گزارش حاکیست، به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به «پکن»، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. این دو کشور بعد از این مذاکرات توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر گیرند.

هیات فنی عربستان سعودی در ادامه سفر به جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ برای بازدید از سرکنسولگری عربستان در مشهد مقدس و بررسی نحوه بازگشایی آن به این شهر سفر کرد و در «فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد» مورد استقبال «محمد بهشتی منفرد» رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی قرار گرفت./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: