صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 23
کد خبر: ۱۸۰۸۵۴

دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی از سودان خارج شدند

در میانه درگیری مسلحانه نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان، دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی از این کشور خارج شدند.

به گزارش راهبرد معاصر ایالات متحده و انگلیس اعلام کردند که نیروهای مسلح آنها به کارکنان هر دو سفارت برای خروج از سودان کمک کردند اما عملیات خروج از سوی بقیه کشورها امروز یکشنبه به علت درگیری مسلحانه نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان با مشکل مواجه شده است.

شروع درگیری 8 روز پیش بین گروه شبه نظامی «نیروهای پشتیبانی سریع» و ارتش باعث شکل گیری بحران انسانی شده که کشته شدن 400 نفر و گرفتاری چندین هزار غیرنظامی را در پی داشته است.

درحالیکه مردم تلاش داشتند تا از مخمصه بگریزند و کشورهای خارجی به دنبال تخلیه شهروندان خود بودند، درگیری مسلحانه در سراسر خارطوم ایجاد شد و دود سیاه غلیظی هوای شهر را در بر گرفت.

هر دو طرف درگیری همدیگر را به حمله به یک کاروان از شهروندان فرانسوی متهم و اعلام کردند که یک شهروند فرانسوی زخمی شده است. وزارت خارجه فرانسه که پیشتر اعلام کرده بود درحال تخلیه کارکنان دیپلماتیک و شهروندان خود است، در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

ارتش همچنین نیروهای پشتیبانی سریع را متهم به حمله و غارت یک کاروان قطری در حال حرکت به سمت بندر سودان، کرده است. دوحه نیز هیچ واکنشی به این حادثه نشان نداده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن به صورت موقت عملیات‌ها در سفارت خود در خارطوم را تعلیق می‌کند بااینحال متعهد به مردم سودان و خواستار آتش بس است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان امروز یکشنبه در جریان سخنرانی خود در رم خواستار پایان خشونت در سودان شد.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس بیان کرد که نیروهای مسلح این کشور کارکنان دیپلماتیک و اعضای خانواده‌شان را از سودان خارج کردند.

دو منبع آگاه فرانسوی به شبکه العربیه گفتند که دو هواپیما در حال انتقال شهروندان فرانسه به جیبوتی هستند.

بیشتر بخوانید
تحولات سودان| از زخمی شدن کارمند سفارت مصر تا بسته شدن سفارت فرانسه

خبرگزاری رسمی آلمان نیز گزارش داد که ارتش این کشور عملیات خروج شهروان آلمانی از سودان را آغاز کرده است.

ارتش اردن نیز به نوبه خود اعلان داشت که 4 هواپیما در مسیر سودان هستند تا اردنی‌ها، اعراب و دیگر تبعه‌های خارجی را از سودان خارج کنند.

ایتالیا هم روند تخلیه شهروندان خود، شهروندان سوئد و اعضای سفارت واتیکان در سودان را آغاز کرده است.

درگیری‌ها در سودان بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح و ژنرال محمد حمدان دَقَلو رهبر گروه «نیروهای پشتیبانی سریع» است، هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند، اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت‌فرماندهی دقلو است و آن را «شبه‌نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تأخیر انداخت، این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است، این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: