صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۰۶
  • چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 17 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 26
کد خبر: ۱۸۱۱۵۴

اتهام انگلیس به چین درباره پنهان‌کاری در حوزه نظامی

رسانه‌های انگلیس می‌گویند «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه این کشور در سخنانی که قرار است روز سه‌شنبه ایراد شود از چین خواهد داشت درباره دلایل آنچه به گفته او «بزرگترین تقویت نظامی در دوران صلح» از سوی پکن است توضیح دهد.

به گزارش راهبرد معاصر وزیر خارجه انگلیس مدعی شده پنهان‌کاری انگلیس در خصوص برنامه‌های نظامی‌اش ممکن است به «خطای محاسباتی غم‌انگیز» منجر شود.

در پی اقدام انگلیس برای کاهش سرمایه‌گذاری‌های چین به دلیل آنچه نگرانی‌های امنیتی خوانده شده روابط دو کشور به پایین ترین سطح تنزل کرده است. انگلیس همچنین از آنچه «ماجراجویی‌های نظامی» چین خوانده شده ابراز نگرانی کرده است.

رسانه‌های انگلیس که به نسخه‌ای از سخنرانی وزیر خارجه انگلیس که قرار است روز سه شنبه در لندن برگزار شود دست یافته‌اند می‌گویند او در این سخنرانی خواستار «روابط قوی و سازنده» با پکن خواهد شد.

کلورلی همچنین خواهد گفت: «من از چین می‌خواهم درباره دکترین و مقاصدش پیرامون توسعه‌گری نظامی این کشور شفاف‌سازی کند زیرا شفافیت حتما به نفع همه است و پنهان‌کاری تنها می‌تواند مخاطرات خطای غم‌انگیز محاسباتی را افزایش دهد.»

تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط یک دولت محلی خودمختار اداره می‌شود اما پکن این جزیره را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند. آمریکا با وجود آنکه اعلامیه چین واحد را پذیرفته و گفته به آن پایبند است به تنش‌ها بر سر تایوان دامن می‌زند.

منابع خبری در روزهای گذشته گزارش داده‌اند ایالات متحده بیش از ۲۰۰ مربی نظامی را برای آموزش به نیروهای مسلح تایوان به این جزیره اعزام کرده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: