صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۸
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 26
کد خبر: ۱۸۱۲۱۷

ستایشی خبر داد: صدور کیفرخواست برای ۵ نفر از مسئولین دولت سابق

ستایشی گفت: برای ۵ نفر از مسئولان سابق قرار نهایی جلب دادرسی صادر شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران گفت: مردم ما امروز با تنگنا‌های اقتصادی مواجه هستند و همت تمام مسئولان برای حل این مشکلات باید منجسم شود.

 

وی گفت: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت وفاق جمعی همه مسئولان برای برطرف ساختن مشکلات مردم باید بگویم دستگاه قضائی به عنوان یکی از قوای سه گانه خود را مصداق تأکیدات رهبر معظم انقلاب دانسته و بر این اساس تلاش خود را برای حدت به کار خواهد گرفت.

 

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه گره‌های سخت با اتحاد و همبستگی حل می‌شود گفت: رئیس قوه قضائیه دستور داد تا پیشنهادات اجرایی تمام مسئولان دستگاه قضائی ارائه شود.

 

ستایشی گفت: مسئولیت قوای سه گانه مانع همکاری برای حل مشکلات مردم نخواهد بود و آمادگی داریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مسائل را به نفع ملت بر طرف کنیم.

 

ستایشی اظهار کرد: باید از مردم ایران در راهپیمایی روز قدس تقدیر کنیم این راهپیمایی بار دیگر اتحاد، اما اسلامی برای تحقق ازبین رفتن لکه ننگ رژیم صهیونیستی را نشان داد.

 

وی افزود: مقاومت مردم فلسطین موجب خواهد شد تا بساط شراریت، غصب و خونریزی رژیم شیطانی برای همیشه محو شود و قدس شریف قبله اول مسلمانان از لوث رذل‌ترین موجودات بشر پاک شود.

 

صدور کیفرخواست برای برخی مسئولان برای ترک فعل‌های صورت گرفته

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور کیفرخواست برای برخی مسئولان برای ترک فعل‌های صورت گرفته درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: دادستان تهران در این زمینه نکاتی را ارائه دادند و پرونده اجرای قانون هوای پاک در شعبه سوم ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران ویژه کارکنان دولت مطرح است و برای ۵ نفر از مسئولان سابق قرار نهایی جلب دادرسی صادر شده و کیفرخواست نیز صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است و هر زمان که رای قطعی صادر شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

وی افزود: اتهام این متهمان سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی بوده و تصمیمات لازم در مرحله دادسرا اتخاذ شده است که این متهمان معاونت برق و انرژی در یکی از وزارت خانه‌ها، معاونت وقت نظارت در یکی از سازمان‌ها، معاونت وقت تدوین و ترویج در یکی از سازمان‌ها، معاون وقت وزیر در یکی از شرکت‌های خدمت رسان و معاون یکی از سازمان‌های خدمت رسان بودند که متاسفانه بر اساس این سمت‌ها مرتکب این اتهامات شده‌اند.

 

چرایی عدم صدور حکم اعدام برای متهم ردیف اول

وی گفت: اطلاع رسانی در حد کفایت در پرونده هواپیمای اوکراینی انجام شده است و همه چیز شفاف است مگر اینکه برخی نخواهند قبول کنند! اما در مورد انتشار اسامی محدودیت‌هایی را داریم، ولی سمت شغلی این افراد را گفته‌ایم. اگر آرا قطعی شود اطلاع رسانی‌های بیشتر انجام می‌شود.

 

ستایشی بیان کرد: منع قانونی ناظر بر فرایند رای بدوی دادگاه اجازه نمی‌دهد اسامی اعلام شود و بعد از اینکه رای قطعی صادر شد اطلاع رسانی لازم در مورد اعلام اسامی انجام می‌شود.

 

او تصریح کرد: احراز قتل شبه عمد از ناحیه متهم ردیف اول و همچنین لغو دستور از سوی این متهم توسط قضات انجام شده است؛ برای چنین فعلی حداکثر مجازات ۳ سال زندانی برای اتهام قتل شبه عمد و ۱۰ سال برای لغو دستور در قانون آمده است که همین حکم صادر شده است.

 

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برنامه‌های قوه قضائیه برای اشتغال زندانیان گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برای زندانیان متناسب با بازار کار جامعه در زندان‌های سراسر کشور انجام شد که منجر به صدور ۹۵ هزار گواهی مهارت معادل برای ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش انجام شده است.

 

وی ادامه داد: برنامه ریزی جهت صدور کارت صنعتگر برای زندان ماهر برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر صورت گرفته است و همچنین توسعه فرصت‌های شغلی مولد برای زندانیان به میزان ۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته است که در پایان سال ۴۵ هزار زندانی در کارگاه‌های داخل و خارج زندان مشغول به کار خواهند شد.

 

ستایشی گفت: زندانیان ما در واحد‌های تولیدی و کارگا‌های زندانی اکنون مشغول به کار هستند و برنامه ریزی برای افزایش دستمزد‌ها نیز در دستور کار است.

 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها در زمینه اشتغال زندانیان در سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است و میانگین دستمزد آن‌ها در پایان اسفند ماه افزایش ۲ برابری داشته است.

 

وی افزود: در سال گذشته برای اولین بار معافیت مالیاتی کارآفرینان در زندان پیگیری شد و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اشتغال کارآفرینان تصویب شد.

 

جزییات طرح مقابله با کشف حجاب و اقدامات دستگاه های قضائی

ستایشی در خصوص جزئیات طرح مقابله با کشف حجاب و اقدامات دستگاه قضائی در این زمینه گفت: کشف حجاب حرام سیاسی و شرعی است و آخرین ایستگاه برای برخورد با هنجار شکنان دستگاه قضائی است

 

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند و درباره حجاب مقررات کمی وجود ندارد مواد ۱۹،۶۳۸، ۲۱۵،۲۳ قانون مجازات اسلامی دقیقاً مسائل مربوط به هنجارشکنان اعلام شده است.

 

وی گفت: مقررات در رابطه با اماکن نیز در دستگاه‌های مربوطه وجود دارد و نظر قوه قضائیه درباره حجاب مکرراً اعلام شده و قوه قضائیه ۵ تکلیف برعهده دارد که تمامی آن‌ها را انجام داده است.

 

ستایشی عنوان کرد: وقتی مسئله و هنجارشکنی به مخدوش شدن قانون برسد قوه قضائیه تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهد و انتظار ما این است تمامی دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر هماهنگ باشند.

 

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تخلف شرکت زیر مجموعه جهاد کشاورزی در توزیع نهادهای دامی گفت: سازمان بازرسی کل کشور در جهت انجام تکالیف قانونی خود به موضوع نهادهای دامی ورود پیدا کرد و اتهاماتی که متوجه برخی از مقامات بود به آنها تفهیم و پرونده به مرجع قضائی ارجاع شد.

 

ستایشی ادامه داد: دادسرای ویژه رسیدگی به امور اقتصادی در حال بررسی دقیق پرونده است و تحقیق، تفهیم اتهام صادر و با قبولی قرار صادره این افراد آزاد هستند و پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات است.

 

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص درخواست دولت بلژیک مبنی برای آزادی یکی از شهروندانش و با توجه حضور زندانی ایرانی در بلژیک آیا امکان تبادل وجود دارد یا خیر؟ گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی موافقت نامه انتقال زندانیان ایران و بلژیک نهایی شده است و هر دو نفر می‌توانند هر زمان نسبت به انتقال محکومان اقدام کنند و امیدواریم این تبادل انجام شود./ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما