صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۳۱
  • چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 24 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 04
کد خبر: ۱۸۲۵۱۴

سویلو: آمریکا به دنبال انتقام کودتاهای ناموفق در ترکیه با برکناری اردوغان است

وزیر کشور ترکیه، ایالات متحده را به برنامه‌ریزی برای برکنار کردن اردوغان در انتخابات پیش‌رو به عنوان انتقام برای کودتاهای نافرجام در ترکیه متهم کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، ایالات متحده را به برنامه‌ریزی برای برکنار کردن «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) به عنوان انتقام برای کودتاهای نافرجام متهم کرد.

 

وی در مصاحبه‌ای گفت: می‌دانیم آمریکا پشت تلاش‌ها برای کودتا در ترکیه بوده و آن‌ها می‌خواهند برای کودتاهای نافرجام انتقام بگیرند. این را هم می‌دانیم که می‌خواهند از اردوغان برای از بین بردن سیستم قدرتی که ایالات متحده [در ترکیه] از دهه ۱۹۶۰ ایجاد کرده بود، انقام بگیرند.

 

سویلو در ادامه اظهار داشت: آمریکا کودتاهایی در ترکیه در ۱۹۶۰، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۰ و همچنین ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ انجام داد. به علاوه آن‌ها در تظاهرات پارک گزی [در استانبول در سال ۲۰۱۳] شرکت داشتند.

 

وی با بیان این که آمریکا و غرب در سیستم قدرت ترکیه نفوذ و مقام‌های دولتی را کنترل کردند، افزود: اردوغان این سیستم را از بین برد بنابراین آن‌ها به دنبال انتقام هستند.

 

به نوشته تاس، سویلو در ادامه گفت که واشنگتن از حزب کارگران کردستان و همچنین سازمان فتو که آنکارا مقصر کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ می‌داند و هر دو در ترکیه غیرقانونی هستند، استفاده می‌کند.

 

وزیر کشور ترکیه به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های کارزار انتخاباتی جاری در این کشور تبدیل شده و تقریباً هر روز آمریکا و غرب را به مداخله در وضعیت پیش از انتخابات با هدف برکناری اردوغان متهم می‌کند.

 

اردوغان و رقیبش «کمال قلیچداراوغلو» دو نامزد اصلی انتخابات ترکیه هستند که برای پیروزی در دور اول انتخابات، باید بالای ۵۰ درصد آرا را کسب کنند. بسیاری از کارشناسان چنین نتیجه‌ای را غیرمحتمل می‌دانند. در این صورت، دور دوم انتخابات ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد و نامزدی که آرای بیشتری کسب کند، پیروز آن خواهد بود./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: