صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 05
کد خبر: ۱۸۳۳۲
«مهدی چمران»، در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مجلس دهم جزء ضعیف ترین مجلس‌های بعد از انقلاب است

مهدی چمران: من طرفدار یک دولت جوان ِ مؤمن و انقلابی هستم اما داشتن چنین شرایطی خوب است اما کافی نیست. نه هر جوانی! این جوان مؤمن و انقلابی باید کارآمدی داشته باشد . در کنار تقوا تخصص هم لازم است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به نزدیک شدن به فصل انتخابات مجلس، «مهدی چمران» رئیس سابق شورای شهر تهران و از اعضای مؤثر «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، مهمترین رویکرد برون‌رفت از برخی ناکارآمدی‌ها در حوزه قانون‌گذاری را حضور جوانان مؤمن انقلابی و استفاده از تجربه افراد با سابقه‌ی جبهه انقلاب می داند.

 

 

جناب چمران به عنوان سوال اول بفرمایید که کارنامهی مجلس دهم را به طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

مجلس دهم به عقیده بنده به کارنامه‌ی مثبتی دست پیدا نکرد و جزء ضعیف‌ترین مجلس‌های بعد از انقلاب اسلامی است. مردم به عنوان صاحبان اصلی مجلس، از کار و عملکرد آن ناراحت هستند و به هیچ عنوان به این مجلس امید و دلبستگی ندارند. مخصوصا مردم تهران که اصلا نمایندگان خود را نمی‌شناسند و وضع باقی شهرها هم همین گونه هست؛ مردم شهرهای دیگر هم از نماینده‌های منتخب خود رضایت ندارند. و به نظر راه برون رفتی از این تنگنا وجود ندارد چرا که بسیاری از نمایند‌ها گوششان شنوای نصایحِ مشفقینِ دلسوز نیست .

 

ارتباط مدام و مفید بین نمایندگان و مردم باید شکل بگیرد و این ارتباط مداوم با مردم  باید در موضع گیری ها و رای نماینده نمود داشته باشد. نمایندگان باید به وکالت از مردم در موضع مطالبه گری از دولت قرار داشته باشند. این درست است که نمایندگان ممکن است یک خط و ربط حزبی داشته باشند اما آن خط و ربط نباید طوری شود که آن نماینده در مجلس به وکیل تام حزب تبدیل شود.

 

آقای چمران همانطور که خودتان اشاره کردید مجلس دهم با اکثریت اصلاحطلبان و حامیان دولت کارنامه‌ی خوبی نداشته؛ برای آنکه جریان مؤمن انقلابی کرسی‌های مجلس یازدهم را به دست آورد باید چه سیاستی را در پیش بگیرد ؟

اولین و مهم ترین سیاست کار منسجمی است که در اثر تفکر پاک بوجود می آید. بی شک با یاری خداوند منان با اتحاد می شود کرسی های مجلس یازدهم را برای انجام کار خالصانه به دست آورد. همین امروز خبر رسید که شهردار و و اعضای شورای شهر فلان شهر دستگیر شده‌اند ؛ در رابطه با شهرهای دیگر هم اخبار زیادی به گوش مردم رسیده است. اشخاصی که در مجلس بعدی کرسی به دست می آورند خون شهدای عزیزمان را فراموش نکنند به دنبال سهم خواهی نباشند به نیت بسته شدن پشت خود و ذخیره اموال حرام به مجلس ورود نکنند. از نیروهای «تکراری» ناکارآمد تنها به سبب باند و فامیل بودن استفاده نکنند همینطور از نیروهای مسن. نیروی مسن را باید از تجربه اش بهره جست. تجربه ی نیروی مسن وقتی با فکر و نیروی جوان پیوند بخورد نتیجه موثری خواهد داشت. بر اساس تکلیف شرعی وارد میدان بشوند. شخصی که بدون توانمندی کار و مسئولیتی را می پذیرد قطعنا تقوای دینی هم ندارد. باید به خاطر احساس مسئولیت برای مردم وارد عرصه شد نه برای پر کردن جیب خود و خانواده . مردم هم فهمیده اند که متاسفانه مجلس محلی برای تجارت برخی آقایان شده است

 

موضوع وعده های انتخاباتی و عملی شدن آنها به دغدغه ای برای مردم تبدیل شده؛ به چه صورت می توان نظارتی بر این امر داشته باشیم ؟

اصولاً «وعده دادن» کار اشتباهی است. کسی که هنوز سمتی را بر عهده نگرفته و وعده های نشدنی می دهد که مثلا بنده در صورت انتخاب شدن فلان شهر را به استان تبدیل می کنم و یا فلان قدر به مردم پول پرداخت می کنم همه این ها دروغ است. راه حل نظارت بر این وعده ها فقط خود مردم هستند. همان ها هستند که می توانند با بینش و هوشیاری این اشخاص را انتخاب نکنند. قبلا هم در خاطر مردم هست که اشخاصی با وعده ی پرداخت پول مقداری رای جمع کردند. از کیسه ی خلیفه می بخشند !

 

اگر همین مسائل انتخابات اخیر ریاست جمهوری را بررسی کنید درمی‌یابید که آقای روحانی با وعده‌ی اینکه بعد از انتصابشان برجام امضا خواهد شد و سریعا بعد از امضای برجام تمامِ تحریم ها لغو می شود؛ سرکار آمد. می بینید که از وعده‌ی برجام دو سال گذشت. برجام روی هواست! قضیه‌ی آمریکا که از ابتدا معلوم بود. سیاستی که به بد عهدی در پیمان شهره است.

 

اروپا هم که حتی یک مورد از تعهدات خودش را عملی نکرده. برجام نتیجه‌ای جز شرمندگی نداشت. اما یک جریان سیاسی هنوز هم بر آن پافشاری می کند و نمی خواهد اشتباهش را در محاسبات غلط بپذیرد. اولین قدم برای اصلاح پذیرش اشتباه است اما دیدیم که ابتدا گفته شد اروپا هیچ کاره است و باید برویم با کدخدا مذاکره کنیم. وقتی آمریکا در ادامه بدعهدی هایش زیر میز زد گفته شد به آمریکا نیازی نیست و ما با اروپا ادامه خواهیم داد. اروپا هم پس از هدر دادن زمان زیاد و سرکار گذاشتن ما و تازه بعد از اینکه ایران کاهش تعهداتش را شروع کرد مدعی شد که یک کانال مالی را راه اندازی می کند؛ یک کانال مالی بی خاصیت.

 

 اروپا انگار می خواهد جلوی گدا پول بیاندازد. می خواهند دارو و غذایی را که خودشان می خواهند به ما تحمیل کنند . ما نه داروهایشان را می خواهیم و نه فکرشان را. ما را مجبور کنند که نفت خود را به هند بفروشیم.  ما نفت خود را به هر که صلاح بدانیم می فروشیم و همینطور با اتکا به اقتصاد بدون نفت خود پیش می رویم .آقایان باید فکر گدایی از دنیای غرب را از سرشان بیرون کنند. به طور کل تحقیر ِ ملت نتیجه ی برجام ، نتیجه ی تفکر ِ مجلس و دولت است .

 

به عنوان سوال آخر زمزمه هایی در رابطه با ورود نیروهای جوان مؤمن و انقلابی برای داشتن یک مجلس جوان و انقلابی به گوش می رسد نظر شما چیست؟

من طرفدار  یک دولت جوان ِ مؤمن و انقلابی هستم اما داشتن چنین شرایطی خوب است اما کافی نیست. نه هر جوانی! در بالا هم عرض کردم این جوان مؤمن و انقلابی باید کارآمدی داشته باشد . در کنار تقوا تخصص هم لازم است. جوان مومن انقلابی که کاری را بلد نیست به میدان نیاید . ما به نیروهای کاردانِ کارآمدِ متخصص که افکارِ بدیع و امروزی دارد و اهل درآمدِ پاک است و نظر به مال اندوزی ندارد بسیار نیازمندیم. کشورِ ما ازین دست جوانان بسیار دارد.

 

به هر صورت همانطور که پیش از این نیز عرض کردم نیروی جوان متخصص و پاکدست واقعا نیاز جامعه ماست اما در کنار این نیروی جوان باید یک تجربه و تفکر دنیا دیده وجود داشته باشد. یک تجربه مسن به عنوان مشاور در کنار نیروی جوان کارآزموده می تواند موتور جامعه را در تمام عرصه به حرکت درآورد. باید در هر جایی که هستیم به شکل گیری مجلس و دولتی کارآمد کمک کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: