صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 13
کد خبر: ۱۸۳۷۹۱

رئیس حزب وطن: آینده ترکیه در آسیا است

رهبر حزب وطن ترکیه تاکید کرد سرنوشت آنکارا در تمدن آسیایی‌محور است که تحت رهبری روسیه، چین، ایران و هند در قالب بریکس و سازمان همکاری شانگهای در حال ظهور است.

به گزارش راهبرد معاصر، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه در مصاحبه با شبکه روسی «راشا تودی» گفت ترکیه که به دلیل عضویت در ناتو زنجیر شده و در انتظار برای پذیرش در اتحادیه اروپا مصلوب شده باید بریکس و سرنوشت اوراسیا را مشتاقانه بپذیرد.

 

پرینچک ۸۰ ساله رهبر حزب وطن (وطن پارتیسی) که یک جنبش ملی‌گرای چپ توصیف می‌شود، در مصاحبه چهارشنبه به راشا تودی گفت: «همه تلاش‌های ما برای تقویت آزادی و استقلال ترکیه است». وی افزود سرنوشت آنکارا در تمدن آسیایی‌محور است که اکنون تحت رهبری روسیه، چین، ایران و هند-- به عنوان عضو بریکس و سازمان همکاری شانگهای--در حال ظهور است.

 

این سیاستمدار ترکیه (عضویت) ناتو را «نه آزادی، بلکه اسارت» برای ترکیه خواند و پیش‌بینی کرد آنکارا از این ائتلاف نظامی غربی تحت رهبری آمریکا در آینده نه چندان دور خارج خواهد شد.

 

وی افزود مردم ترکیه در قید زنجیرهای ناتو نیستند و افزود عموم مردم آمریکا را دشمن و روسیه و چین را دوست خود می‌دانند. او کنترل روسیه بر کریمه، دونتسک، لوهانسک و زاپروژیا را ضربه اساسی به امپریالیسم آمریکا خواند و استدلال کرد گسترش ناتو به سمت شرق اروپا همانقدر که برای روسیه تهدید است برای ترکیه هم تهدید است.

 

پرینچک چشم‌انداز الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را غیرممکن دانست و استدلال کرد «زیرا این بلوک متشکل از کشورهای عمدتاً مسیحی، یک کشور با اکثریت مسلمان را در میان خود نمی‌خواهد».

 

ترکیه در سال ۱۹۹۹ وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را دریافت کرد اما هیچ جدول زمانی برای عضویت واقعی آن تعیین نشده است. به گفته پرینچک، بروکسل می‌خواهد آنکارا در آستانه درش باشد اما داخل نشود و کشورش را صلب کشیده به دلیل این ترتیبات توصیف کرد.

 

او با بیان این که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از آنکارا برای حضور در «اجلاس برای دموکراسی» در پایان ماه مارس دعوت نکرد، این رویداد را جعلی و واشنگتن را مرکز خصومت با دموکراسی خواند.

 

این سیاستمدار ترکیه‌ای گفت: دموکراسی آن‌ها دروغی است. دموکراسی آنجا وجوود ندارد. فریب عامه مردم است. آمریکای امپریالیستی امروز با کشوری که جورج واشنگتن، توماس جفرسون و آبراهام لینکلن برای آن جنگیدند متفاوت است و دموکراسی را در داخل و خارج خفه می‌کند.

 

او در بخش دیگری از سخنانش با تحریم‌های غربی علیه مسکو که به گفته وی به آنکارا هم آسیب زده، مخالفت کرد و افزود تحریم‌های آمریکا در طولانی‌مدت نتیجه معکوس خواهد داشت، بخصوص اگر همه ۴۰ و چند کشوری که واشنگتن تحریم کرده نیروهای خود را متحد و متقابلاً آمریکا را تحریم کنند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: