صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۲
  • چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 17 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 17
کد خبر: ۱۸۴۶۶۴

فیصل المقداد:همه اعراب از نقش سوریه استقبال می کنند

وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در جده، بر استقبال اعراب از نقش سوریه و عدم وجود اختلاف نظر میان آنها در مسائل مربوط به این کشور تاکید کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره گفت: ما با برادران عرب خود کار می‌کنیم و همه اعراب از نقش سوریه استقبال می کنند و هیچ اختلافی در مسائل مربوط به سوریه وجود ندارد.

المقداد تصریح کرد: تمامی پروژه‌ها و قوانین ارائه شده در این نشست منعکس کننده دیدگاه ما برای غلبه بر بحران و احترام به نقش سوریه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

وی افزود: ما با فضای جلسات راحت هستیم و از هر نقش عربی که به اهداف اقدام مشترک عربی منتهی شود، استقبال می‌کنیم.

المقداد در ادامه خاطر نشان کرد: ما مشتاقانه منتظریم که نقش اعراب در کمک به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان موثر باشد و شکی نیست که این نقش روند بازسازی و بازگشت این آوارگان را تسهیل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه سوریه در پایان گفت: ما از عربستان سعودی به خاطر نقشی که در ماه‌های گذشته به منظور فعال کردن اقدامات مشترک عربی ایفا کرده است، تشکر می‌کنیم.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بعد از ظهر امروز با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

«احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر نیز در سخنانی در ابتدای این جلسه گفت: نشست ما درشرایط ویژه منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی برگزار می‌شود که مستلزم ادامه تلاش برای بستن صفوف و متحد شدن برای غلبه بر موانع و چالش‌ها است.

عطاف بر ضرورت تشدید تلاش‌ها، تقویت اقدامات مشترک عربی و خنثی کردن تنش‌های حاشیه‌ای که اعراب را از هم جدا می‌کند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: آنچه فلسطینی‌ها با آن مواجه هستند، روح ما را غمگین و ملزم به تلاش مضاعف برای احیای حقوق ملت فلسطین می‌کند.

عطاف همچنین درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: الجزایر از مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب استقبال می‌کند؛ چراکه این اتفاق عامل مثبتی برای تقویت اقدامات مشترک اعراب است.

به گزارش ایرنا، در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه عرب به تصویب رسید.

همچنین انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

از زمان تصمیم گیری برای حضور مجدد سوریه در نشست های اتحادیه عرب، توجه به شرکت این کشور مهم و تاثیر گذار در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی که ۱۹ ماه جاری در جده عربستان سعودی برگزار می شود، جلب شده است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: