صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۳۵
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 06
کد خبر: ۱۸۵۲۳

پمپئو :از۶۰کشور برای ائتلاف دریایی درخواست کمک کردیم

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه «اسکای استرالیا» تلاش کرد لزوم شکل گیری ائتلاف دریایی برای حفاظت از کشتی ها در خلیج فارس توجیه کند و فاش کرد که واشنگتن تاکنون از ۶۰ کشور درخواست کمک کرده و تاکنون فقط انگلیس به این گروه ملحق شده است.

به گزارش راهبرد معاصر ، تارنمای شبکه تلویزیونی «اسکای استرالیا» که امروز ( سه شنبه ) منتشر شده ، در این باره افزود: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل این هفته در این گفت و گو در سیدنی، تلاش می کرد که لزوم شکل دهی به ائتلاف گسترده ای از کشورها را که هدف آن بازداشتن ایران از هدف قرار دادن کشتی های تجاری در دریا خواهد بود، توضیح دهد.»

 

وی مدعی شد : «ایران، بزرگ ترین حامی تروریسم در دنیا است و تمایل خود را به بیرون کشاندن کشتی ها از دریا نشان داده است. ایران روی ۶ کشتی مین گذاشت، یک کشتی بریتانیایی را از آب های (بین المللی) خارج کرد و هنوز هم آن را در اختیار گرفته که در نظر ما این اقدام نادرست است و فکر می کنیم باید در مقابل این اقدامات محافظت به عمل آید. بهترین راه این، ایجاد بازدارندگی است تا ثبات برقرار شود.»

 

این تارنما در ادامه به نقل از وزیر خارجه ترامپ می افزاید: «بنابراین ما از ۶۰ کشور خواستیم تا برای بازداشتن ایران و تامین امنیت تنگه هرمز کمک کنند تا به این ترتیب کشتی های تجاری بتوانند از آنجا عبور کنند.

 

پمپئو اداه داد: ما می خواهیم از داشتن برنامه ای جامع اطمینان حاصل کنیم که بر اساس آن ایران دست به کاری نزند که ریسک یک منازعه تحریک کننده را افزایش دهد و دوم اینکه، ما از اقتصاد استرالیا ، ژاپن و کره جنوبی که به تنگه هرمز وابسته هستند و کالاهای آن ها از این تنگه عبور می کنند؛ محافظت می کنیم.»

 

آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند. واشنگتن اخیرا فشارها بر آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی تنگه هرمز افزایش داده است.

 

تا کنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مخالفت کرده اند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرده است تاکنون هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و اغاز ماموریت در این منطقه طرح نشده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: