صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 24
کد خبر: ۱۸۶۰۰۶

هشدار درباره احتمال مداخله آمریکا در انتخابات ترکیه

وزیر کشور ترکیه فاش کرد همتای مجارستانی‌اش به آنکارا هشدار داده مراقب دخالت آمریکا در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه باشند.

به گزارش راهبرد معاصر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۴۹.۵۲ درصد آرا را به دست آورد. در مقابل کمال قلیچداراوغلو، رقیب او از هفت حزب مخالف ۴۴.۸۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد. قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مه برگزار شود. برای برنده شدن، یک نامزد به اکثریت آرا نیاز دارد. از روز شنبه رای گیری در نمایندگی‌های خارجی ترکیه آغاز شد.

 

از سویی دیگر به گفته سویلو وزیر کشور ترکیه، جورج سوروس که به نمایندگی از آمریکا از انقلاب‌های رنگی در کشور‌ها حمایت مالی کرد، قصد داشت بر انتخابات مجارستان نیز تأثیر بگذارد.

 

او گفت: ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، سوروس و همه افرادش را از کشورش اخراج کرد. اوربان پس از آن با ۸۰ درصد آرا پیروز انتخابات شد. پینتر ساندور، وزیر کشور مجارستان دوست من است. ما دائما در تماس هستیم. او به ما گفت که خزانه داری آمریکا برای تاثیرگذاری در انتخابات (ترکیه) پول تخصیص داده است. او هشدار داد که ما نیز مراقب باشیم.

 

این درحالی است که قلیچداراوغلو، نامزد دیگر انتخابات ترکیه و مورد حمایت کشورهای غربی مخصوصا آمریکا ادعا کرده است روسیه در روند انتخابات دست دارد. ادعایی که مقامات کشور ترکیه و روسیه آن را رد کرده و فضاسازی رسانه‌ای در نزدیکی انتخابات خواندند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: