صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۳۶۷

جزئیات سقوط بالگرد آمریکایی در سوریه

یک روزنامه آمریکایی نوشت، سربازان آمریکایی که ژوئن سال جاری در یک سانحه با بالگرد زخمی شدند، از اعضای یک یگان کماندویی فوق سری ارتش این کشور بودند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از سه مسؤول نظامی ارشد این کشور نوشت، ۲۲ سربازی که ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ در یک حادثه بالگرد در شمال شرق سوریه زخمی شدند، از اعضای یگان کوماندویی فوق سری ارتش موسوم به گروه دلتا بودند که پیش از این یورش‌هایی را علیه داعشی‌ها در این بخش از سوریه انجام می‌دادند.

فرماندهی مرکزی نیرو‌های آمریکا در منطقه (سنتکام) که بر عملیات در خاورمیانه و جنوب آسیا نظارت دارد، در بیانیه کوتاهی اعلام کرد، سانحه بالگرد در شمال شرق سوریه باعث زخمی شدن بیش از ۲۰ سرباز شد که ۱۰ تن از آن‌ها به بیمارستان‌های بیرون منطقه منتقل شدند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سه مسؤول نظامی یاد شده که به شرط فاش نشدن نامشان در گفتگو با نیویورک تایمز اظهار کردند: تحقیق در این زمینه ادامه دارد، بالگرد مدل شینوک MH-۴۷ بوده که در حال انتقال نیرو‌های کوماندو در یک شرایط آب‌وهوایی خوب بود که بدون اینکه هدف قرار بگیرد، سقوط می‌کند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه گفت: بالگرد شینوک دچار مشکلی شد که باعث سقوط آن شد.

سه نظامی آمریکایی یاد شده نیز گفتند: ۱۰ تن از این سرباز‌ها دچار جراحات شدیدی شده و به یک بیمارستان آمریکایی در آلمان منتقل شدند؛ اما این جراحات شدید نبود که جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

همچنین شبکه المیادین به نقل از منابع مطلع درباره جزئیات این اتفاق اعلام کرد که بالگرد مذکور در داخل پایگاه ائتلاف بین‌المللی در شهر الشدادی در شمال شرق سوریه سقوط کرد.

منابع المیادین گفتند که درپی سقوط این بالگرد صدای یک انفجار بزرگ در منطقه شنیده شد و تا بدین لحظه مشخص نشده است که دلیل سقوط این بالگرد نقص فنی بوده یا پیش از رسیدن به پایگاه هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

این منابع همچنین اعلام کردند که این بالگرد درحال بازگشت از یک عملیات هلی برن در یکی از روستا‌های حومه شرقی الشدادی در استان حسکه بود که دچار این حادثه شد.

طبق گزارش منابع المیادین، پس از سقوط این بالگرد هواپیما‌های شناسایی آمریکا به مدت چند ساعت در آسمان منطقه اقدام به گشت‌زنی کردند.

در سوریه بیش از ۹۰۰ سرباز آمریکایی و صد‌ها نظامی بازنشسته این کشور حضور دارند، بیشتر آن‌ها در مناطق شرقی سوریه مستقر بوده و با شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با بازگشت داعش همکاری می‌کنند.

در ماه مارس در حملات راکتی و پهپادی که به پایگاه‌های ائتلاف ضد داعش انجام شد، یک نظامی بازنشسته آمریکایی کشته و دستکم شش تن دیگر از آن‌ها زخمی شدند.

نیرو‌های آمریکایی برای اولین بار در طرح باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین این کشور علیه داعش وارد خاک سوریه شدند. / ایسنا

مطالب مرتبط
نظر شما