صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۰۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 25
کد خبر: ۱۹۱۱۴۲

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار و آبگرفتگی معابر در ۶ استان

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر در ۶ استان هشدار داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از ناپایداری‌های شدید محلی و رشد ابر‌های همرفتی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ از صبح تا اواخر وقت یکشنبه (۴ تیر) در ارتفاعات در تهران، مازندران، البرز، نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و به‌ویژه در نواحی البرز مرکزی احتمال رانش و سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادر‌های مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودرو‌ها در مناطق مسقف را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک از دوشنبه تا پنجشنبه (۵ تا ۸ تیر) پیش‌بینی می‌شود.

فعالیت این سامانه روز دوشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، خوزستان و ایلام، سه‌شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و پنجشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و انجام عملیات کشاورزی از جمله سم و محلول پاشی در ساعات آرام را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. / ایسنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: