صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۴۶
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 27
کد خبر: ۱۹۱۵۳۷

چین: پکن و مسکو نقش مهمی در صلح جهانی دارند

وزیر امور خارجه چین اظهار کرد پکن و مسکو نقش مهمی در تضمین توسعه و صلح جهانی ایفا می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر، چین گانگ وزیر امور خارجه چین اظهار کرد پکن و مسکو نقش مهمی در تضمین توسعه و صلح جهانی ایفا می کنند.

 

وی در پیامی ویدئویی برای هشتمین کنفرانس بین‌المللی «روسیه و چین: همکاری در یک فضای جدید» که در پکن برگزار شد، افزود: چین و روسیه اعضای دائم شورای امنیت هستند و نیروهای مهم و ثبات بخش تضمین کننده توسعه و صلح جهانی هستند.

 

گانگ در این کنفرانس که توسط شورای امور بین‌المللی روسیه و آکادمی علوم اجتماعی چین برگزار شد، خاطرنشان کرد پکن قصد دارد با عزمی راسخ و با همکاری مسکو، به مخالفت با سیاست اجبار و هژمونیسم که از سوی برخی کشورها دنبال می شود، بپردازد و نظم جهانی را براساس قوانین بین المللی تضمین کند.

 

وی تصریح کرد ما نسبت به انجام گفتگو به جای تقابل و درگیری، مصر هستیم.

 

گفتنی است این کنفرانس از سال 2015 به صورت سالانه در مسکو و پکن برگزار می شود. این کنفرانس ها تبدیل به سکوی پرتاب کارشناسان و متخصصان دو کشور برای توجه به موضوعات مهم جهانی و همکاری های دو جانبه شده است. در کنفرانس امسال، بر چالش های پیش روی دو کشور در شرایط ژئوپولیتیکی دشوار جهانی، تمرکز شده است.

 

این در حالی است که سه روز پیش چین گانگ دیداری را با آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه برگزار کرد. دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره روابط فی مابین و نیز موضوعات مشترک بین المللی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

روابط چین و روسیه در ماه های اخیر به شکلی فزاینده تقویت شده است به طوری که چندی قبل وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد گردش تجاری بین این کشور و چین در دوره ژانویه تا مارس 2023 به 4.2 تریلیون روبل (50.94 میلیارد دلار) رسیده است.

 

حجم مبادلات تجاری مسکو و پکن در حالی شاهد جهش بوده است که دو کشور در تعاملات خود از دلار فاصله گرفته‌اند و از ارزهای محلی استفاده می‌کنند.

 

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، حتی موجب شده است خریداران غربی نیز پرداخت هزینه واردات انرژی خود را به یوان انجام دهند و این در حالی است که چین واردات نفت خام روسیه را افزایش می‌دهد./ تسنیم

برچسب ها
نظر شما