صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۴۲
  • چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 29 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 03
کد خبر: ۱۹۲۴۷۸

تلاش اوکراین برای ترور رئیس کریمه خنثی شد

سرویس امنیت فدرال روسیه از خنثی‌سازی تلاش اوکراین برای سوءقصد به جان «سرگئی آکسیونوف» رئیس جمهوری کریمه خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، سرویس امنیت فدرال روسیه دوشنبه (سوم ژوئیه) اعلام کرد سوءقصد به جان «سرگئی آکسیونوف» رئیس جمهوری کریمه که توسط سرویس‌های ویژه اوکراین سازماندهی شده بود را خنثی کرده است.

 

نهاد امنیتی روسیه در بیانیه‌ خود افزود: یک شهروند روسیه متولد ۱۹۸۸ که توسط سرویس امنیت اوکراین استخدام شده بود و دوره شناسایی و اقدامات خرابکارانه از جمله آموزش انفجار مین را در خاک اوکراین گذرانده بود، دستگیر شد.

 

طبق اعلام مسکو، این فرد قصد داشت خودروی این سیاستمدار روس را منفجر کند که حین جابجایی بمب دستگیر شد.

 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، مقام‌های مجری قانون روسیه یک پرونده جنایی را علیه وی به اتهام حمل بمب و تروریسم گشوده‌اند.

 

این اولین سوءقصد اوکراین به جان رئیس کریمه نیست و اواسط اردیبهشت هم سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد طرح شبکه اطلاعاتی نظامی وزارت دفاع اوکراین برای ترور وی و مقام‌های کلیدی روسیه خنثی شد.

 

سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «سازمان امنیت فدرال فعالیت شبکه‌های اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین را که قصد داشت اقدامات تروریستی و خرابکارانه‌ای در جمهوری کریمه انجام دهند، خنثی کرد که این اقدامات شامل اقدام تروریستی علیه آکسیونوف، کنستانتینوف، رئیس پارلمان و شهردار یالتا و زیرساخت‌های حمل‌ونقل شبه‌جزیره بوده است».

 

شبه‌جزیره کریمه و «سواستوپول» پس از همه‌پرسی ۱۶ مارس ۲۰۱۴ با حمایت ۹۷ درصدی شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد. هجدهم مارس همان سال، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی آکسیونوف رئیس کریمه و سایر مقام‌ها معاهده الحاق جمهوری کریمه و شهر سواستوپل به روسیه را امضا کردند.

 

بر اساس این معاهده، همه ساکنان کریمه شهروند روسیه شناخته می‌شوند مگر این که درخواستی مبنی بر حفظ تابعیت اوکراینی امضا کرده باشند.

 

به‌رغم هشدارهای مسکو، در ماه‌های اخیر، کریمه چند بار هدف حمله نیروهای اوکراین قرار گرفته است. اخیراً در پی حمله موشکی اوکراین به پلی که بخش‌های تحت کنترل روسیه در منطقه «خرسون» را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند، سطح جاده روی پل آسیب دید و عبور و مرور در آن متوقف شد.

 

روسیه بارها هشدار داده حمله به کریمه به منزله حمله به خاک روسیه است. کرملین تاکید کرده کی‌یف باید حاکمیت مسکو بر شبه‌جزیره کریمه و الحاق چهار منطقه شامل «دونتسک»، «لوهانسک»، «خرسون» و «زاپوریژیا» به روسیه را به رسمیت بشناسد./ فارس

نظر شما