صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۲۱
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۷۱۷

پوتین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت

رئیس‌جمهور روسیه عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و افزود الحاق رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن اضافه کند.

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی هند به صورت مجازی در حال برگزاری است، ورود رسمی ایران به این سازمان را خوش‌آمد گفت و از آن استقبال کرد.

 

وی گفت: به جمهوری اسلامی ایران و آقای رئیسی برای عضویت کامل ایران در شانگهای تبریک می‌گویم. روسیه همواره از الحاق رسمی ایران و همچنین بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرده است. الحاق رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن اضافه کند.

 

او همچنین گفت مسکو از عضویت سریع بلاروس در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند زیرا این کشور نزدیک‌ترین متحد استراتژیک فدراسیون روسیه است. به گفته رئیس‌جمهور روسیه، سازمان شانگهای متعهد به برقراری نظم جهانی عادلانه با نقش محوری سازمان ملل است.

 

پیش از سخنرانی پوتین، «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه اجلاس شانگهای به ایران به عنوان عضو جدید و رسمی سازمان شانگهای خوش آمد گفت و از آن استقبال کرد.

 

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان رسما اعلام می‌شود و از ۱۳ تیر از همه حقوق کشورهای عضو برخوردار خواهد بود.

 

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحولات روسیه، از کشورهای عضو سازمان شانگهای برای حمایتشان در حفاظت از نظم قانونی در جریان شورش مسلحانه اخیر در این کشور قدردانی کرد.

 

وی با بیان این که جنگ ترکیبی علیه روسیه در جریان است، افزود: «روسیه با اطمینان خاطر با تحریم‌ها و محدودیت‌ها برخورد می‌کند و مردم روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگر متحد هستند».

 

پوتین همچنین تاکید کرد تضادهای ژئوپلیتیکی در جهان حادتر شده و امنیت رو به وخامت است. «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین هم در سخنرانی امروز خود از طریق ویدئوکنفرانس در بیست‌وسومین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای خواستار مقابله با هژمونی شد. او همچنین گفت چین آماده همکاری با همه طرف‌ها برای اجرای ابتکارهای امنیتی جهانی است.

 

نشست ویدئوکنفرانسی سازمان شانگهای به میزبانی هند امروز چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) در حال برگزاری است. در این نشست که برای اولین بار به ریاست هند برگزار می‌شود، کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران دعوت شده‌اند.

 

علاوه بر مودی و شی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان و چند تن از رهبران آسیای مرکزی نیز در این نشست حضور دارند.

 

سازمان همکاری شانگهای یک ساختار بین‌المللی است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس یافته و کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، هند و پاکستان عضو آن هستند.

 

نشست قبلی سازمان همکاری شانگهای سپتامبر سال ۲۰۲۲ در شهر سمرقند برگزار و در پایان آن یادداشت تعهد ایران در رابطه با الحاق به این سازمان امضا و همزمان روند عضویت بلاروس آغاز شد./ فارس

نظر شما