صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۱۹۲۹۹۵

تورم تک رقمی تا پایان برنامه هفتم

منظور در خصوص مهار تورم در برنامه هفتم گفت: در سیاست های کلی تاکید بر مهار تورم و تک رقمی شدن آن است و ما نیز تا برنامه هفتم تورم را به گونه ای تغییر می دهیم که در پایان برنامه تک رقمی شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش بینی ما در دولت این است که برنامه هفتم از نیمه دوم ۱۴۰۲ اجرا شود و پایان آن سال ۱۴۰۶ خواهد بود البته ممکن است طبق نظر مجلس شروع برنامه از ۱۴۰۳ باشد.
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه صف اول در خصوص برنامه هفتم تصریح کرد: برنامه هفتم طوری تنظیم شده که بتواند سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را طی ۵ سال اجرایی کند و این برنامه ناظر بر سیاست های ابلاغی است.

او افزود: ۳۴ فصل را در برنامه هفتم پیش بینی کردیم که پاسخگوی ۲۶ بند سیاست های ابلاغی باشد. به طور مثال در بند اول سیاست های ابلاغی به تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی اشاره شده و ما هم در برنامه هفتم به این موضوع پرداخته ایم که چطور این سیاست را عملی کنیم.

منظور در خصوص نوآوری در تنظیم این لایحه گفت: تلاش این بود که رویکردهای تحولی را در تنظیم لایحه برنامه هفتم در نظر بگیریم و مسیرهای گذشته را تغییر دهیم. مهمترین نکته در تدوین برنامه این بود که تلاش کنیم مسئله های اصلی کشور را حل کنیم به عنوان مثال طی ۱۰ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی از یک درصد کمتر بوده و این امر یک چالش اصلی کشور است که باید حل شود. مسئله دیگر تورم بالا است و در چند سال گذشته تورم بالای ۳۰ درصد را تجربه کردیم و در این خصوص باید تدبیر کنیم.

برنامه هفتم مسئله محور است

او افزود: برنامه های قبلی، برنامه جامع بودند یعنی برای همه بخش های اقتصاد هدف گذاری می شد در برنامه هفتم رویکرد این نیست و رویکرد برنامه ریزی مبتنی بر مسئله را داریم. چند مسئله مهم کشور را باید در این برنامه حل کنیم. سیاست های ابلاغی هم با همین رویکرد تنظیم شده است.

منظور گفت: ناترازی انرژی، ناترازی منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی، ناترازی ارزی و ناترازی منابع آب کشور از مسئله های مهم در کشور است. مسئله اصلی در برنامه هفتم تمرکز بر ناترازی ها است که چگونه راهکار برای رفع آن ها ارائه دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اینکه شروع اجرای برنامه هفتم از چه زمانی است گفت: امیدواریم این لایحه به زودی به تصویب نهایی در مجلس برسد و در شورای نگهبان تایید شود. دولت آمادگی اجرای این برنامه را طی امسال دارد.

منظور افزود: پیش بینی ما در دولت این است که شروع اجرای برنامه هفتم از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ باشد و پایان آن سال ۱۴۰۶ خواهد بود. انتظار ما این است که کار این لایحه تا ۲ ماه آینده در مجلس تمام شود و تا شهریور برنامه را دریافت کرده و از نیمه دوم سال شروع به اجرای آن کنیم. البته ممکن است طبق نظر مجلس شروع برنامه از ۱۴۰۳ باشد اما انتخاب دولت از ۱۴۰۲ است.

او ادامه داد: بودجه ۱۴۰۳ را بر اساس برنامه هفتم باید تنظیم کنیم و با توجه به اینکه تنظیم بودجه از مهر شروع می شود انتظار این است تا شهریور این برنامه آماده باشد.

منظور در خصوص مهار تورم در برنامه هفتم گفت: در سیاست های کلی تاکید بر مهار تورم و تک رقمی شدن آن است و ما نیز تا برنامه هفتم تورم را به گونه ای تغییر می دهیم که در پایان برنامه تک رقمی شود. برای این منظور باید رشد پایه پولی را کاهش دهیم و در برنامه هفتم مقرر شده تا ۱۳.۵ درصد کاهش پیدا کند. الان رشد پایه پولی حدود ۳۱ درصد است.

او ادامه داد: رشد پایه پولی باعث تورم می شود ما این مسئله را آسیب شناسی کردیم یکی از عوامل رشد پایه پولی، ناترازی بودجه ای است. ما در برنامه هفتم ناترازی در بودجه عمومی را کاهش می دهیم./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: