صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۰۴
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۲۳۵
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

آغاز فصل جدید روابط ایران و سودان

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با بیان تغییر رویکرد 180 درجه‌ای کشورهای قاره آفریقا نسبت به ایران و تلاش سودانی‌ها برای برداشتن گام مثبت در راستای تجدید روابط با کشورمان گفت: به دلیل تغییر ریل دستگاه دیپلماسی کشور در زمینه ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف جهان وارد دوران جدیدی از تحولات منطقه‌ای شده‌ایم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و علی صادق علی، سرپرست وزارت امور خارجه سودان در نخستین دیدار دو مسئول دستگاه سیاست خارجی ایران و سودان در هفت سال گذشته درباره سوابق روابط گسترده دو کشور در دوره پیش از قطع روابط از جانب سودان به گفت و گو پرداختند. دو طرف در این دیدار نحوه ازسرگیری قریب‌الوقوع مناسبات دیپلماتیک خارطوم‌ و‌ تهران را بررسی کردند.


وزیر امور خارجه کشورمان، سودان را یکی از کشورهای مهم و محوری جهان اسلام دانست و ابراز امیدواری کرد با مدیریت دولت رئیس جمهور عبدالفتاح، امنیت و آرامش در سریع ترین زمان ممکن به سودان بازگردد. علی صادق علی نیز در این دیدار آخرین وضعیت داخلی سودان و تحولات منطقه ای مرتبط با آن را تشریح کرد.


به دنبال دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای سودانی وی که در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در باکو انجام شد، وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف این دیدار رایزنی درباره ازسرگیری سریع روابط میان دو کشور و اهمیت بازگرداندن این روابط به وضع قبلی‌ بوده است.

سودان ازجمله کشورهای با جمعیت بالا و دارای مردمی فرهیخته است که در سرزمین حاصلخیزی دارای موقعیت سوق الجیشی مناسب در مسیر رودخانه نیل قرار دارد


احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره دیدار وزیر امور خارجه ایران و همتای سودانی در اجلاس جنبش غیرمتعهدها (عدم تعهد) و تأکید بر ازسرگیری ارتباطات میان دو کشور بعد از گذشت بیش از هفت سال نداشتن ارتباط دیپلماتیک به «راهبرد معاصر» گفت: دولت سیزدهم گام های بلندی برای عادی سازی روابط و گسترش ارتباطات با دیگر کشورها انجام داده است. تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه دستاوردهایی خواهد داشت که در ماه ها و سال های آینده شاهد ثمرات آن خواهیم بود.


وی به تأکید ایران و سودان بر ازسرگیری ارتباطات دوجانبه پرداخت و افزود: برقراری مناسبات دیپلماتیک بعد از گذشت بیش از هفت سال نداشتن ارتباط از این جهت حائز اهمیت است که سودان یکی از کشورهای مهم آفریقایی به شمار می رود که در سال های گذشته در حوزه های مختلفی مراودات قابل توجهی با ایران داشت و می تواند بازار بزرگی برای صادرات کالای ایرانی باشد.

سودان به دنبال تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای به سمت ارتباط گیری با جمهوری اسلامی ایران سوق یافته است


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان عنوان کرد: سودان ازجمله کشورهای با جمعیت بالا و دارای مردمی فرهیخته است که در سرزمین حاصلخیزی دارای موقعیت سوق الجیشی مناسب در مسیر رودخانه نیل قرار دارد.

 


دستمالچیان درباره چرایی قطع ارتباط ایران و سودان در سال های گذشته گفت: تحولات درونی سودان مدتی سیاست خارجی این کشور را تحت تأثیر قرار داد و به کودتاها و آشوب های متفاوتی منجر که دلیل اصلی آن دخالت برخی کشورهای معاند ایران بود. این دخالت ها وقایعی را در روابط میان ایران و سودان باعث شد که درنهایت هفت سال جدایی و قطع ارتباط را رقم زد.


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره تغییر رویکرد سودان برای ازسرگیری ارتباط با ایران تصریح کرد: سودان به دنبال تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای به سمت ارتباط گیری با جمهوری اسلامی ایران سوق یافته است. با توجه به اینکه رویکرد جهان عرب و کشورهای قاره آفریقا نسبت به ایران چرخش 180 درجه ای دارد و سودانی ها همچون مصری ها شاهد سیگنال و نگرش مثبت کشورهای مختلف برای برقراری ارتباط با ایران هستند، تلاش می کنند گام مثبتی برای تجدید روابط با کشورمان بردارند.


دستمالچیان معتقد است: به دلیل تغییر ریل دستگاه دیپلماسی کشور در زمینه ارتباط گیری با کشورهای مختلف جهان وارد دوران جدیدی از تحولات منطقه ای شده ایم. در این دوران همه کشورهای منطقه خواهان حضور و نقش آفرینی در مشارکت جمعی برای کاهش تنش و درگیری و حرکت به سمت ثبات و امنیت برای توسعه و عمران منطقه هستند؛ منطقه ای که نقش بی بدیل ایران در تضمین امنیت و آرامش آن مثال زدنی است.


کارشناس مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: سودان مایل به ازسرگیری ارتباط با ایران است، ضمن اینکه به دلیل حاصلخیز بودن این کشور در زمینه واردات محصولات کشاورزی و مواد معدنی و صادرات کالای ایرانی به سودان می توان در بخش اقتصادی منافع دو کشور و دو ملت را با افزایش مراودات اقتصادی ارتقا داد.

 

نظر شما