صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۹۳۳۱۶

پرواز جنگنده‌های چین اطراف تایوان همزمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن

همزمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن، ارتش چین در قدرت نمایی به تایوان شماری جنگنده و کشتی جنگی به اطراف این جزیره اعزام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ارتش چین در ادامه فشار بر تایوان و همزمان با سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن، روز شنبه ۱۳ جنگنده و ۶ کشتی جنگی را به حریم هوایی و دریایی اطراف تایوان فرستاد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» پس از ورود «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا به تایوان در روز پنجشنبه به چین، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از مقر ارتش این کشور در شرق چین بازدید کرد. این منطقه عملیاتی مستقیما رو به تنگه تایوان است. رئیس جمهور چین در این بازدید به فرمانده‌هان توصیه کرد که آمادگی رزمی را حفظ کنند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، برای دیدار با مقامات چین به منظور تلاش در بهبود روابط تیره بین دو کشور وارد پکن شده است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد، ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

همزمان، وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که اوضاع را از هوا و دریا رصد می‌کند و سامانه‌های موشکی آماده پاسخگویی به هر تهدیدی هستند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که روز شنبه هواپیمای نظامی از نوع «سوخو-۳۰» و هواپیما‌های شناسایی و ضد زیردریایی «وای-۸» از خط میانی در تنگه تایوان عبور کردند و وارد منطقه شناسایی هوایی جنوب غربی تایوان شدند.

چندی قبل نیز چند فروند جنگنده ارتش چین یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا را بر فراز «تنگه تایوان» رهگیری کردند. در این عملیات هواپیمای «پی-۸» نیروی دریایی آمریکا توسط جنگنده‌های چینی رهگیری شد. آمریکا مدعی شد که این هواپیما بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرده است.

چین به شدت با حمایت نظامی آمریکا از تایوان مخالفت می‌کند و چهارشنبه گذشته فروش قریب‌الوقوع ۴۴۰ میلیون دلاری گلوله‌های توپ و سایر تجهیزات آمریکا به تایوان را مورد انتقاد قرار داد و ایالات متحده را متهم کرد که تایوان را به بشکه باروت تبدیل کرده است./فارس

نظر شما