صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۲
  • پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 17 August 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۴۴۷۰
گزارش «نیویورک‌تایمز»؛

اوج اختلافات آمریکا و صهیونیست‌ها

منابع آمریکایی می‌گویند، رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد به رئیس رژیم صهیونیستی اطلاع دهد، ارزش‌ها و منافع صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اختلافات فاحشی با یکدیگر دارند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اختلافات میان تل آویو و واشنگتن درباره پاره‌ای موضوعات مشخص هر از چند گاهی شدت می‌یابد و بعضاً به حد انتقاد علنی مسئولان دو طرف از یکدیگر و اظهار خشم و عصبانیت نسبت به برخی موضوعات کشیده می شود؛ مانند این روزها که به نظر می آید زمان آن فرا رسیده است ایالات متحده بار دیگر روابط خود را با اسرائیل ارزیابی کند.


این همان موضوع مدنظر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست که قصد دارد به اطلاع اسحاق هرتزوگ، همتای اسرائیلی خود که می خواهد هفته آینده به واشنگتن سفر کند، برساند. بایدن می خواهد بگوید، ارزش ها و منافع دولت آمریکا با اسرائیل آنقدر از هم فاصله گرفته اند که تجدید نظر در روابط کنونی اجتناب ناپذیر است. 

با وجود تجدید نظرها در مواضع و اختلاف نظرها در سال های مختلف، روابط میان اسرائیل و ایالات متحده در دوران نتانیاهو تقویت شده و به اوج خود رسیده است


نتانیاهو کابینه ای تندرو دارد که در آن افرادی بسیار افراطی عضویت دارند و به دنبال پیاده کردن ایدئولوژی خود و توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری با توجه به صلاحیت‌ها و اختیاراتی هستند که کابینه اسرائیل در چارچوب توافقنامه‌های ائتلافی به آنان داده و این کاملاً مغایر با رویکرد آمریکا برای حل موضوع فلسطین است.


یک مقام عالی رتبه دیپلماتیک در اسرائیل که نامش فاش نشده است، در این باره گفت: اسرائیل از قصد آمریکا برای تجدید نظر در روابطش با تل آویو اطلاعی ندارد، هرچند این موضوع اقدام جدیدی نیست. 


به گفته این مقام اسرائیلی، جرالد فورد، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در دهه 1970 چنین اقدامی را با اسحاق رابین انجام داده بود؛ همان گونه که دولت ریگان نیز در دهه 1980 با بگین چنین کاری انجام داد.


وی افزود: بر کسی پوشیده نیست، سیاست های ما با دوران رابین با دولت کنونی ایالات متحده بر سر ایجاد کشور مستقل فلسطینی و بازگشت به توافق خطرناک هسته ای با ایران اختلاف زیادی دارد. رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درقبال فعالیت های این رژیم علیه ایران مخالف سیاست غافلگیری است.


این مقام اسرائیلی تأکید کرد: با وجود تجدید نظرها در مواضع و اختلاف نظرها در سال های مختلف، روابط میان اسرائیل و ایالات متحده در دوران نتانیاهو تقویت شده و به اوج خود رسیده است.


اخنلافات میان ایالات متحده و اسرائیل آنجایی خود را نشان می دهد که کاخ سفید برخلاف دوران گذشته و با وجود گذشت هفت ماه از دوره جدید نخست وزیری نتانیاهو، از دعوت وی به واشنگتن برای دیدار با بایدن خودداری کرده است.


همچنین فروپاشی اصول و مبانی مشترک میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل از جایی آغاز شد که نتانیاهو اقدام به تغییر موازنه قدرت میان دستگاه قانونگذاری و قضایی کرد و این مشکلی اساسی از نظر آمریکاست؛ به همین دلیل لازم است در روابط سیاسی خود با تکیه بر منافع مشترک بازنگری کند.


تام نیدز، سفیر آمریکا در اسرائیل چندی پیش گفت، چرا آمریکا باید از روایت اسرائیلی ها در سازمان ملل متحد و دادگاه‌های بین‌المللی حمایت کند، در حالی که در کابینه نتانیاهو افراد تندرویی همچون اسموتریچ و بن غفیر حضور دارند و به هر شیوه‌ای به دنبال توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری با توجه به اختیاراتی هستند که کابینه به آن‌ها داده است.

فروپاشی اصول و مبانی مشترک میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل از جایی آغاز شد که نتانیاهو اقدام به تغییر موازنه قدرت میان دستگاه قانونگذاری و قضایی کرد


نتیجه نظرسنجی دانشگاه مریلند کاهش حمایت‌های دموکرات‌های ایالات متحده را از اسرائیل نشان می دهد. طبق این نظرسنجی که یک هزار و 203 نفر از طرفداران حزب دموکرات در آن مشارکت کردند، ۴۴ درصد شرکت کنندگان گفتند اسرائیل نژادپرست است.
این نظرسنجی همچنین از افزایش حمایت دموکرات‌ها از جنبش تحریم اسرائیل حکایت دارد؛ ۴۱ درصد از دموکرات‌های آمریکایی گفته‌اند از این جنبش حمایت می‌کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: